سوله دست دوم
متناسب با حوزه کسب و کار شما

سوله دست دوم سازه ای است که قبلا در جای دیگری مورد استفاده قرار گرفته و برای استفاده در مکان جدید و با کاربرد جدید اصلاحات و تغیراتی روی آن اعمال می شود و سوله دوباره استفاده می شود. خرید سوله دست دوم مزایای زیادی از جمله کاهش هزینه ی اضافی را برای شما به همراه دارد. پس برای سفارش همین الان اقدام کنید.

سوله دست دوم

سوله چیست؟

سوله‌ها سازه‌های فلزی با سقف شیب دار هستند که درداخل آن‌ها هیچ ستونی بکار نرفته است. این نوع سازه‌ها به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سازه‌های فولادی در سراسر جهان شناخته می‌شوند. کلمه سوله از زبان انگلیسی برگرفته شده است که به سازه‌هایی که شکل مثلث گونه دارند اطلاق می‌شود.  اینکه چه نوع سوله‌ای با چه ابعاد و اشکالی باید استفاده شود به مکان و استفاده مد نظر بستگی دارد.

تقریبا برای هرنوع استفاده‌ای می‌توان از سوله استفاده نمود و محدودیت اجرای بسیار کمی برای آن وجود دارد.  از جمله موارد اجرایی پرکاربرد می‌توان به انواع انبارهای مختلف، سالن‌های ورزشی متنوع، کارگاه‌های صنعتی، سالن نگهداری و تعمیر هواپیما، ساختمان‌هایی برای تولید دام و طیور و مواردی از این قبیل اشاره نمود. طراحی و اجرای یک سوله بستگی به اندازه دهانه، ارتفاع، طول و شرایط اقلیمی محل ساخت دارد.

سوله دست دوم چیست؟

به طور کلی به سوله‌هایی که قبلا برای موارد دیگری مورد استفاده قرار گرفته‌اند و اکنون با بازسازی، مونتاژ مجدد و رنگ آمیزی دوباره برای بهره‌برداری مورد استفاده قرار گرفته‌اند گفته می‌شود.

اما اگر فردی نا آنشا به این حوزه باشید ممکن است هنگام خرید سوله دست دوم با مشملاتی روبرو شوید. سوله‌های دست دوم به دو نوع استاندارد (بهداشتی) و یا غیر استاندارد (غیر بهداشتی) دسته بندی می‌شونذ که در ادامه به توضیح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

کاربردهای سوله دست دوم

همانطور که می دانید امروزه استفاده از سوله کارکرده به طور قابل توجهی در بین افراد گسترش و رواج پیدا کرده است. این نوع سوله کارکرده دارای کاربردهای مختلف و متنوعی می باشد. از اینرو با برخی کاربردهای آن آشنا خواهیم شد. یکی از کاربردهای سوله های دست دوم استفاده از آن جهت ساخت گلخانه می باشد. با توجه به اینکه در کشورمان تعداد بی شماری گلخانه احداث شده از اینرو استفاده از سوله دست دوم از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

بنابراین باید با توجه به ابعاد مورد نیاز گلخانه که توسط مهندسین کشاورزی و کارشناسان برآورد شده اند اقدام به انتخاب و خرید سوله کارکرده نمود. همچنین باید به نوع سوله دقت و توجه خاصی را داشته باشید و سعی کنید از سوله ایی استفاده کنید که از وزن کمی برخوردار باشد.

از دیگر کاربردهای مهم و قابل توجه سوله استفاده از آن برای  ساخت ورزشگاه ها است. برای تامین فضای مورد نیاز ورزشگاه ها از سوله ای مقاوم بدون ستون استفاده می شود. همچنین از سوله کارکرده برای نگهداری از دام ها، انواع ماشین آلات کشاورزی و دامداری و محصولات کشاورزی استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که این سوله ها که جهت این مصارف مورد استفاده کاربران قرار می گیرند باید از انواعی که دارای شیب جلو به عقب سقف برای نور گیر شدن محوطه  می باشد انتخاب و خریداری شود.

یکی دیگر از کاربردهای سوله دست دوم استفاده از آن در طراحی و ساخت سوله های تجاری است. در واقع این نوع سوله ها با ظرافت خاص و طراحی بسیار زیبا برای ساختن مکان هایی همچون مرکز خرید، محیط ادارات، انواع نمایشگاه ها، بیمارستان ها و … مورد استفاده کاربران و متقاضیان قرار می گیرند.

توجه به اتصالات و سوراخ کاری فلنچ از دیگر مواردی است که در هنگام خرید سوله دست دوم باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا اگر پیچ و مهره های سوله زنگ خورده باشند به هیچ وجه قابل استفاده نخواهند بود و باید با پیچ‌های نو تعویض شوند که مجموعه ایران سوله به همراه تمامی سوله ها پیچ و مهره نو تقدیم مشتری می نماید .

سوله دست دوم استاندارد چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

هنگامی که زمین مورد نظری که سوله در آن اجرا شده بوده تغییر کاربری می‌دهد و یا به یک سوله با ابعاد بزرگتر نیاز دارد، نیاز است تا سوله قبلی تخریب شده و فضا برای سازه جدید ایجاد شود اما نکته مهم اینجاست که برای تخریب سازه‌های قدیمی تمامی استانداردهای لازم اتخاذ می‌گردد و با بالاترین دقت ممکن نسبت به تخریب سوله اقدام می‌شود به طوری که هیچگونه آسیبی به آن نرسد سپس دوباره مونتاژ و رنگریزی شده و با قیمتی مناسب‌تر نسبت به سازه‌های نو، به عنوان سوله دست دوم برای فروش به بازار عرضه می‌شود. معمولا این نوع سازه‌ها با تست سلامت و ضمانت ارائه می‌شوند.

سوله دست دوم استاندارد می بایست بر اساس اصول ساخت سوله پیاده سازی شود.

سوله‌های غیر استاندارد اغلب از قطعات دست دوم آسیب دیده و با مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند تشکیل می‌شوند و توسط فروشنده‌های غیر مجاز به مشتریانی که در امر خرید سوله دست دوم اطلاعاتی ندارند فروخته می‌شوند که اغلب با خسارات مالی بسیار زیادی نیز همراه است.

قطعات غیر استاندارد شامل اسکلت فلزی، سیستم کابل‌کشی و دیوارهای سوله هستند که به صورت کاملا غیر قانونی و با کیفیت پایین تر تولید شده و در بازار به فروش می‌رسند. تهیه و استفاده از این نوع سازه‌ها با مخاطرات جانی و مالیی زیادی روبرو است و پیشنهاد می‌شود از تهیه آن‌ها جدا خودداری نمایید زیرا احتمال تخریب سریع به دلیل عدم استحکام کافی در برابر عوامل محیطی مانند باران و باد، از جمله مشکلاتی است که ممکن است در آینده برای شما وجود داشته باشد.

ویژگی ها و مزایای سوله دست دوم

امروزه بسیاری از افراد به دلیل اینکه سوله دست دوم دارای مزایای و قابلیت های بسیار زیادی می باشد راغب هستند از این سازه های کارکرده و دست دوم به جای سوله های نو استفاده کنند. از اینرو با برخی از این ویژگی ها و قابلیت های آن آشنا خواهیم شد.

1. قیمت مناسب: استفاده از سوله های نو با توجه به اینکه هزینه آهن نو و اجرت ساخت سوله بسیار بالا می باشد، برای بسیاری از مشاغل از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. این در حالی است که سوله دست دوم یا کارکرده به دلیل نداشتن اجرت ساخت، هزینه پایین جهت نگهداری و همچنین قیمت پایین تر نسبت به  سوله های نو برای کاربران بسیار مقرون به صرفه می باشد.

2. آماده بودن سوله دست دوم: یکی دیگر از مزیت های سوله دست دوم نسبت به سوله های نو آماده بودن آن ها می باشد، از اینرو استفاده از این نوع سوله ها به نوعی باعث صرفه جویی در زمان کاربران خواهد شد.

3. قابلیت جابجایی: یکی از مزیت های مهم و قابل توجه سوله های دست دوم این است که به راحتی قابل جابجایی، حمل و نصب مجدد می باشند. به همین دلیل به راحتی می توان  سازه‎هایی فلزی با اشکال متنوع را با آن ها ساخت.

4. استحکام و ایمنی بالای: بهتر است بدانید که این نوع سوله ها از استحکام و ایمنی بالایی در مقابل عوامل محیطی مخرب همچون زلزله، برف، باد و … برخوردار می باشند. همچنین فونداسیون سبک تر در مقایسه با سازه‎های مشابه تیرورق، انعطاف پذیری زیاد، امکان استفاده از مصالح متنوع در ساخت، نمای شیک، عایق کاری سقف و دیوارها و امکان طراحی و اجرای سازه‎هایی با ابعاد بزرگ از دیگر قابلیت ها و مزیت های سوله های دست دوم به شمار می آیند.

معایب سوله دست دوم

  • سوله نو باتوجه به نیاز کاربر طراحی و پیاده سازی می‌شود اما سوله دست دوم این امکان را در اختیار کاربر قرار نخواهد داد.
  • برخی سوله‌های دست دوم برای استفاده در مکان‌هایی که نیاز به بهداشت بالا دارند مناسب نیستند.
  • استحکام سوله دست دوم در برابر بلایای طبیعی کمتر است.
  • چنانچه هنگام خرید سوله دست دوم تخصص نداشته باشید ممکن است توسط افراد سودجو دچار زیان مالی زیادی شوید و سازه‌ای بسیار قدیمی و پوسیده را با ترفندهای متعدد به شما بفروشند.

 

خرید سوله ارزان

برای خرید سوله دست دوم همین الان اقدام کنید!

 برای گسترش و رونق کسب و کار خود همین الان سوله دست دوم متناسب را سفارش دهید و یا برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

قیمت سوله دست دوم

قیمت سوله دست دوم از ۳۰ میلیون تومان شروع می شود به بالا که این قیمت ها به کیفیت و ابعاد سوله بستگی دارند.

با توجه به نوسانات زیاد قیمت در بازار فولاد و علاوه بر این، هزینه‌های طراحی و ساخت، باید این موضوع را در نظر داشت که معمولا ممکن است هزینه تمام شده برای یک سوله نو به لحاظ مالی، مقرون به صرفه برای کارفرمایان نباشد. از طرف دیگر، سوله‌های دست دوم بدلیل نداشتن هزینه‌های اولیه ساخت و هزینه‌های نگهداری کمتر، و همچنین برخورداری از قیمت پایین‌تر متریال نسبت به اسکلت‌های نو، می‌توانند گزینه مناسبی برای کسب و کارهای کوک و نوپا باشند.

سوله دست دوم

انواع سوله دست دوم

سوله دست دوم از نظر ساخت با سوله نو تفاوت چندانی ندارد و همانطور که گفته شد فقط بازسازی مجدد شده و برای استفاده دیگری در نظر گرفته می‌شود. تنها تفاوت سوله دست دوم با سوله نو در قدمت مصالح به کار رفته شده و کیفیت آن است و در نوع سوله فرقی وجود ندارد. انواع سوله دست دوم 3 نوع کلی را در بر می‌گیرند:

سوله خرپایی دست دوم

سوله‌های خرپایی به عنوان یک گزینه جذاب برای افرادی است که به دنبال تنوع و پیچیدگی سازه هستند. این نوع سوله‌ها به دلایلی از جمله افزایش انعطاف‌پذیری و عدم محدودیت‌ها در استفاده، درخواست اجرای زیادی دارند. با این حال، ممکن است در برخی موارد که اندازه دهانه کمتر از 18 متر است، قیمت آنها نسبت به سوله‌های قدیمی و سنتی مقداری بیشتر باشد. اما در مواردی که اندازه دهانه بیشتر از 18 متر است، قیمت این سازه‌ها مقرون به صرفه و مناسب خواهد بود و با سوله‌های سنتی از نظر اقتصادی همتراز خواهد بود.

سوله تیر ورقی دست دوم

این نوع سوله به دلیل قدیمی بودن نوع ساخت آن در کشورهای دیگر عملا سالهاست درخواتی ندارد اما در ایران همچنان طرفداران خاص خودرا داشته و درخواست ساخت سوله تیر ورقی همچنان به سازندگان ارائه می‌شود. از عمده دلایل تقاضای این نوع سازه قدیمی می‌توان به عدم به‌روزرسانی دانش و فناوری توسط سازندگان و تولیدکنندگان در ایران اشاره کرد که همچنان از روش‌های سنتی برای ساخت این ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. همچنین عدم آگاهی متقاضیان نسبت به انواع جدیدتر سوله نیز از دیگر دلایل استفاده این سازه‌ها می‌باشد.

سوله UBM دست دوم

متریال اصلی به کار رفته در این سوله‌ها ورق گالوانیزه است که امکان طراحی و پیاده سازی مدل‌های خاصی از سوله را فراهم می‌کند. سوله‌های UBM به شکل قوسی کامل ساخته می‌شوند و به طور معمول دارای فرمی شبیه به یک تونل هستند. برای عایق‌سازی سقف این نوع سازه‌ها از پلی‌اورتان استفاده می‌شود. از آنجایی که در روند ساخت این نوع سوله از فولاد استفاده نمی‌کنند، قیمتی کمتر نسبت به دیگر انواع سوله‌ها دارند.

انواع سوله از نظر ابعاد دهانه

سوله‌ها از نظر ابعاد دهانه به اندازه‌ها مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • سوله دست دوم دهانه 12
  • سوله دست دوم دهانه 16
  • سوله دست دوم دهانه 20

در چندسال اخیر سوله دست دوم دهانه 20 طرفداران زیادی را به سمت خود جلب نموده است که علت آن ابعاد زیاد، قیمت مناسب، کاربردهای متعدد صنعتی، نطامی و … می‌باشد.

نکات مهم طراحی سوله

نکاتی در طراحی سوله وجود دارد که هنگام خرید سوله دست دوم باید به آن ها توجه ویژه کرد. زیرا عدم رعایت آن ها می تواند بعد از خرید و نصب سوله به ما خسارت های فراوان و جبران ناپذیری بزند. مهم ترین این نکات عبارتند از:

  • پیش بینی بارگذاری بار مرده مثل بار برف و باران
  • پیش بینی و تخمین بار جانبی مثل باد و طوفان
  • پیش بینی نیاز نصب جرثقیل و محاسبه بار آن
نکات مهم طراحی سوله

تفکرات اشتباه درباره سوله دست دوم

زمانی که مشتریان اطلاعاتی درباره ی سوله دست دوم بدست می آورند و یا با مشورت می کنند متوجه می شویم که تصورات اشتباهی درباره ی خرید سوله کارکرده دارند که باعث گمراهی آنها می شود اکنون برخی از این اشتباهات را بررسی می کنیم.

قطعات کهنه و کارکرده

خیلی از افراد اعتقاد دارند چون سوله ها دست دوم هستند قطعات سازه کارکرده و کهنه است و باعث عدم استحکام و مقاوت سوله می شود. اما در ایران سوله تمامی قطعات قبل از استفاده تست و بررسی می شوند در صورت رعایت استانداردها استفاده می شوند.

خرید سوله دست دوم

شک در تفاوت قیمت

به علت تفاوت قیمت سوله نو و دست دوم (40 تا 50 درصد تفاوت قیمت) گمان می کنند که سوله کارایی خوبی نخواهد داشت و نسبت به آن شک می کنند. اما چون این سوله ها دست دو هستند و از قبل ساختار آنها چیده شده است هزینه ی کمتری دارند.

حس محدود شدن

به دلیل اینکه این سوله ها از قبل ساخته شده اند، بسیاری از افراد فکر می کنند این ثابت بودن ابعاد آن ها را با مشکل مواجه می کند و ممکن است در کاربری آن اختلال ایجاد کند. در صورتی که با مشاوره درست و بیان انتظارات، سوله مناسب به آن ها پیشنهاد داده می شود که 90 درصد انتظارات آن ها را برآورده می کند.

آشنایی با نکات مهم جهت خرید ایده آل سوله دست دوم

با توجه به اینکه این نوع سوله ها قبلا مورد استفاده قرار گرفته اند باید با یکسری نکات مهم و ایده آل آشنا بود تا بتوان بهترین نتیجه ممکن را از خرید خود به دست آورد. از اینرو توجه به نکات زیر در هنگام خرید کمک بسیار زیادی را به متقاضیان خواهد کرد.

وزن سوله دست دوم: یکی از نکات مهم در انتخاب خرید سوله دست دوم این است از خرید سوله های کارکرده بر اساس وزن خوداری نمایید. زیرا این نوع سوله ها به دلیل اینکه از وزن سنگینی برخوردار هستند در بیشتر مواقع از سوله نو هم گران تر می شوند. از اینرو بهترین روش این است که سوله کارکرده را به صورت متر مربع خریداری نمایید. زیرا در این حالت سوله دست دوم خریداری شده ۳۰ درصد ارزان تر از سوله های نو می باشد و از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

کیفیت سوله دست دوم: از دیگر نکاتی که باید در هنگام خرید مورد توجه کاربران و متقاضیان قرار گیرد بررسی کیفیت سوله ها می باشد. بنابراین یکی از راه های تشخیص با کیفیت بودن سوله ها بررسی میزان اصطکاک سوله یا پوسیدگی قطعات آن است زیرا هرچه مدت زمان استفاده از سوله ها بیشتر باشد به همان اندازه اصطکاک و پوسیدگی قطعات نیز بیشتر خواهد شد. از اینرو در هنگام خرید باید به سال ساخت سوله های دست دوم مورد نظر به خوبی توجه و دقت داشته باشید.

ابعاد سوله: از دیگر نکات مهم و کلیدی که باید در موقع خرید به آن توجه داشته باشید ابعاد سوله است. ابعاد سوله باید مشخصات مکانی که قرار است سوله در آن نصب شود به خوبی مطابقت داشته باشند تا امکان نصب سوله در مکان مورد نظر وجود داشته باشد. زیرا در غیر اینصورت نصب سوله به هیچ وجه امکانپذیر نخواهد بود و باعث به وجود آمدن هزینه های اضافی و زیاد دیگر برای کاربران خواهد شد.

محل اجرای سوله: توجه به محل اجرای سوله قبل از انتخاب سوله از دیگر مواردی است که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. بنابراین باید با توجه به منطقه مورد نظر اقدام به انتخاب سوله نمایید و منطقه مورد نظر را از لحاظ زلزله و میزان بارش برف و باران به خوبی بررسی نمایید تا از خسارت جبران ناپذیر آینده به نوعی جلوگیری نمایید. برای مثال در مناطقی که دارای آب و هوای گرم و مرطوبی هستند نمی توان از سوله های کارکرده ای که معمولی یا بازسازی شده ایی هستند استفاده نمود زیرا سوله ها در این گونه مناطق به دلیل اکسیده شدن ظاهر بسیار بدی را پیدا خواهند کرد.

اتصالات سوله:  همانطور که می دانید سوله به سقف شیب داری گفته می شود که دارای اتصالات پیچ و مهره می باشد. از اینرو در هنگام خرید سوله دست دوم باید به این اتصالات توجه و دقت خاصی را داشته باشید. زیرا در صورتی که این پیچ و مهره ها زنگ خورده باشند قابل استفاده نخواهند بود و باعث به وجود آوردن هزینه های اضافی و گزاف خواهد شد.