سوله دو طبقه

سوله دو طبقه

مهم ترین کاربرد سوله دو طبقه چیست؟ سوله ها سازه های پیش ساخته فلزی هستند که به منظور تامین فضا و محیط لازم صنعتی ساخته و پرداخته می شوند. عرض دهانه ورودی بزرگ و سقف بلند ، باعث می شود که فضای مناسبی در اختیار صاحبان صنایع قرار گیرد و آنها  بتوانند کسب و کار خود را با روش بهتری جلو ببرند. سوله صنعتی می توانند بر حسب نیاز کارفرما و کاربری مختص خود به صورت تک طبقه یا دو طبقه ساخته شوند. در این مقاله سعی داریم تا در مورد چیستی و کاربرد سوله دو طبقه به صحبت و بررسی بپردازیم.

دلیل ساخت سوله دو طبقه چیست؟

در برخی موارد برای ایجاد فضای بیشتر در راستای عمودی و یا به دلیل استفاده ای خاص، سوله ها را به شکل دو طبقه می سازند. در اکثر موارد دلیل اینکه سوله را به صورت دو طبقه می سازند، این است که کارفرما نیاز به فضای و بخش های زیادی در سوله خود دارد، اما متراژ زیر بنا این امکان را فراهم نمی سازد، پس کارفرما مجبور به ساخت سوله های دو طبقه یا خرید سوله دست دوم دو طبقه می شود. با توجه به این که اسکلت سوله دو طبقه، می بایست علاوه بر فشار وارده معمول، فشار طبقه دوم را نیز تحمل کند ، باید از مقاومت مضاعف و استحکام بالاتری برخوردار باشد. پس بهتر است برای ساخت سوله های دو طبقه از استراکچر فلزی استفاده شود. باتوجه به حساسیت های موجود و این که ریزش طبقه دوم میتواند خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری را در پی داشته باشد، می بایست در ساخت آن یا استفاده از سوله دست دوم دقت بیشتری را به کار ببریم و بازرسی دقیق تری از اتصالات و اسکلت را به عمل آوریم.

دلیل ساخت سوله دو طبقه چیست؟

در انتخاب این نوع سوله چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

همان طور که بیان کردیم، دلایل بسیاری می تواند باعث شود تا صاحبین مشاغل و صنایع روی به استفاده از سوله های دو طبقه بیاورند. اما عملی کردن این اتفاق نیز چندان ساده و کم هزینه نیست. با توجه به این که ساخت و تعبیه طبقه دوم در سوله ها، باعث افزایش فشار بر روی اسکلت سازه می شود، می بایست به کلی ساختار اتصالات و محکم کاری ها را تغییر دهیم. باید در ساخت سوله های دو طبقه یا خرید سوله ارزان دو طبقه، در اجرای سقف میانی می بایست بتن ریزی کنیم و به همین دلیل با سازه ای سنگین وزن مواجه خواهیم شد. ضمنا دیگر سوله قابلیت جابه جایی و دمونتاژ شدن را از دست خواهد داد و به سازه ای ثابت و دائمی تبدیل خواهد شد. ضمنا هزینه ساخت سوله نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت و پیشنهاد می شود اگر گزینه دیگری روی میز دارید از آن بهره ببرید.

مزایا و کاربرد 

در بخش قبلی به نوعی به معایب و سختی های ساختن سوله های دو طبقه پرداختیم، در این بخش می خواهیم کاربردها و مزایای سوله های دو طبقه را مورد بررسی قرار دهیم.

ایجاد فضای بیشتر برای تولید

با توجه به پیشرفت و گستردگی روز افزون تولیدی ها و ایجاد تنوع در محصولات، معمولا پس از گذشت سالیان ابتدایی، صاحبان مشاغل حس می کنند که دیگر فضایی که در اختیار دارند، پاسخگوی نیاز شان نیست. در این صورت، ایجاد و ساخت یک سوله دو طبقه می تواند این نیاز را پاسخ بگوید و مشکل کمبود فضای لازم را حل نماید.

جدا کردن و پارتیشن بندی سوله

همانطور که میدانید جداسازی و اختصاص فضاهای جداگانه به بخش های تولیدی مختلف می تواند تا حد زیادی راندمان کاری را بالا ببرد و از ایجاد اختلال و تداخل میان بخش های تولیدی جلوگیری به عمل آورد. با توجه به این نظم و انسجام در کارگاه صنعتی امری ضروری است، سوله دو طبقه در این موارد می تواند بسیار مفید باشد. در چنین پارتیشن بندی و جدا سازی، قسمت های اصلی تولیدی در طبقه اول قرار می گیرند و قسمت مونتاژ یا بسته بندی نیز طبقه دوم قرار می گیرند. باتوجه به این طراحی و حضور ماشین الات سنگین وزن در طبقه اول ، ساخت طبقه دوم نیز آسان تر می شود و به امری شدنی تبدیل می شود. در حال حاضر شاهد دو طبقه بودن مکان تولید برخی از محصولات هستیم.

استفاده مناسب از مساحت کم

بهترین روش برای استفاده از مساحت محدود این است که در منطقه مد نظر سوله دو طبقه احداث نماییم. در مواردی که افزایش فضا از لحاظ عرضی ممکن نیست ، افزایش ارتفاع می تواند فضا لازم را در سازه ها فراهم آورد. پس اگر شما نیز در کارگاه خود با کمبود فضا مواجه هستید، در خرید و احداث سوله دو طبقه تردید نکنید.

ایجاد فضای مدیریت ، نظارت و مانیتورینگ

در بسیاری از سوله های دو طبقه به منظور جداسازی فضای اداری و تولیدی، بخش پایینی و طبقه اول را به واحد تولید اختصاص می دهند و بخش بالا و طبقه دوم را برای اتاق های مدیریت و اداری در نظر میگیرند. در این موارد مدیریت می تواند به خوبی با بخش های مختلف در ارتباط باشد و ناظر کار آنها باشد. در بسیاری از کارخانجات صنعتی شاهد این امر هستیم.

انواع مختلف سوله دو طبقه

انواع مختلف سوله دو طبقه

با توجه به نظر کارفرما و نوع کاربری مدنظر معمولا سوله های دوطبقه را به دو شکل سوله مستقل و سوله وابسته می سازند.

مستقل

در این سوله ها، طبقات از طریق راه پله بیرونی و یا یک بالابر مجزا به یکدیگر مرتبط می شوند و این امر باعث می شود که دو طبقه و به نوعی دو سوله مجزا را در اختیار داشته باشیم.

وابسته

در این نوع سوله ها ، ارتباط میان طبقات از طریق یک راه پله میانی و از داخل سازه برقرار می شود و در این صورت، دیگر فضاها مجزا نیستند و برای دسترسی به طبقه دوم، می بایست وارد طبقه اول شوید. انتخاب سوله های وابسته و مستقل بستگی به نظر کارفرما و همچنین نوع کسب و کار دارد.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!