سوله صنعتی

سوالی که برای همه کاربران پیش می آید این است که سوله صنعتی جیست؟ آیا از سوله دست دوم صنعتی می توان استفاده کرد؟ در این مقاله از سایت ایران سوله سعی می کنیم پاسخ این سوال ها را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

یکی از انوع سوله ها که امروزه کاربرد های زیادی دارد سوله صنعتی نام دارد. سوله صنعتی در واقع مکانی می‌باشد که فضای گسترده و مسقف است. از این سوله های صنعتی امروزه در کشور ما نیز کاربرد فراوانی پیدا کرده است. در کل باید بدانید که سوله‌ها نوعی از سازه‌های فلزی بسیار بزرگ هستند که اگرچه در گذشته استفاده‌های کمتری داشتند اما امروزه از آن‌ها در موارد مختلفی استفاده می‌شود.

این روزها با توجه به محاسبات فنی خاص برای ساخت سوله دست دوم از سازه‌های فلزی که دارای سقف شیب‌دار هستند، استفاده می‌کنند. از سوله‌های صنعتی در فضاهایی مانند اسکلت ساختمان، کارخانه‌ها، آشیانه‌‌های هواپیما، انبا‌رها، مرغداری‌‌ها، تعمیرگاه‌‌ها، فروشگاه‌‌ها و سالن‌های ورزشی که قاب‌هایی با دهانه بزرگ می‌خواهند، استفاده می‌‌شود که ابعاد و وزن آن با توجه به کاربری هر واحد صنعتی تعیین می‌شود.

طراحی سوله های صنعتی

طراحی و ساخت سوله ها نیازمند دقت و تحصص بالایی است. برای ساخت یک سوله فاکتور های زیادی وجود دارد. در صورت رعایت نکردن هر کدام از این فاکتور های هزینه های زیادی برای سازنده ایجاد می شود.

  • بار برف و نیروی باد
  • ارتفاع جانبی سوله
  • محاسبه ارتفاع تاج سوله و شیب نظر مورد نظر سوله
  • شیب دهانه در عرض و طول و تعداد قاب هایی که در طول برای سوله استفاده می شود.
  • پوشش مورد نظر برای سقف سوله
  • نیروی زلزله
  • خاک منطقه ای که پروژه در آن اجرا می شود باید بررسی شود

بعد از بررسی اطلاعات بالا طراحی سوله شروع می شود. اما اجرای سوله هم نیازمند تخصص و دانش خاصی است و برای این کار نیازمند تیم متخصص هستید. اگر قصد طراحی سوله صنعتی دارید باید تمام نکات بالا را رعایت کنید.

مزایای استفاده از سوله دست دوم صنعتی

۱. کم بودن هزینه ساخت

یکی از ویژگی های مهم سوله های صنعتی قیمت پایین و ارزان بودن آن است. هزینه ساخت این سازه ها بسیار پایین تر از ساخت ساختمان های مشابه با آجر و مصالح می باشد. زمان کمتری برای ساخت و تولید این سوله ها نیاز است.

2. سوله ها دارای قابلیت انعطاف پذیری و استفاده چند منظوره دارند

یکی از ویژگی های مهم در سوله های صنعتی استفاده چند منظوره از آن ها است. به راحتی می توان از ان ها به عنوان انبار و یا ساختمان اداری استفاده کرد. با توجه به اینکه سوله یک فضای خالی ات می توانید با توجه به نیاز خود آن را طراحی کنید.

۳. ظاهری زیبا و دل انگیز

از سوله های صنعتی می توان به عنوان ساختمان و خانه های زیبا نیز استفاده کرد. برای آنکه سوله شما جلوه ای زیبا و تاثیر گذار داشته باشد می توانید برای دیوار های آن پوشش های زیبا، درب های چشم الکترونیکی و پنجره های جدید یا دوجداره طراحی کرد.

۴. درآمد زایی طولانی مدت

یکی از ویژگی های این سوله ها این است که می توان آن ها را برای مدت طولانی تر اجاره داد. در شرایطی که یک ساختمان و یا خانه را اجاره می کنید مدت اجاره بین 6 تا 12 ماه است. اما مکان های صنعتی را می توان بین 3 تا 10 سال اجاره کرد. سوله هایی که به عنوان مراکز صنعتی یا انبار از آن ها استفاده می شود دارای قرارداد بلند مدت هستند.

۵. صرفه جویی در هزینه های سوله سازی با خرید سوله دسته دوم

با خرید سوله دسته دوم می توانید در هزینه اولیه ساخت سوله صرفه جویی کنید. همچنین اجاره یک ملک از خرید سوله دست دوم گرانتر خواهد بود.

۶.نگهداری کم از سوله های دست دوم

در سوله های صنعتی برای ساخت از فولاد استفاده می شود. با توجه به این موضوع نگه داری کمتری دارند. از گالوانیزه برای جلوگیری از زنگ زدگی و آسیب های احتمالی استفاده می کنند. توجه داشته باشید که تمام سازه های فولادی هر 5 سال یک بار نیاز به رنگ آمیزی مجدد دارند.

۷. دوام و ثبات پایداری بالا در طولانی مدت

دوام و استحکام سوله های صنعتی یکی از مهم ترین فاکتور های آ نها هستند. با توجه به این که در ساخت این سوله ها از تیر ها و ورق های فولادی استفاده می کنند، دارای استحکام بالایی هستند.

انواع سوله صنعتی

  • تک دهانه
  • با ستون مشترک با دو یا چند دهانه
  • قوسی هلالی شکل
  • تمام قوس

اجزای سوله صنعتی کدام است؟

سوله های صنعتی با استفاده از سقف شیب دار و یا اسکلت فلزی ساخته می شوند. این سازه های دارای اجزای مختلفی هستند که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

  • رفترها
  • اتصالات پیچ و مهره
  • بادبندهای سقفی
  • بادبندهای دیواری
  • ستون‌های اصلی شیب‌دار سقف
  • ستون‌های اصلی با جان تیر ورقی
  • از نظر طراحی و ساخت به دیگر سوله ها تفاوت دارد. با توجه به این موضوع نوع کاربری آن صنعتی می باشد. یکی دیگر از تفاوت هایی که با سوله های دیگر دارد ستون، سقف و اسکلت فلزی آن است.
  • با توجه به این که برای بالا بردن مقاومت اسکلت فلزی نمی توان از پروفیل های موجود در بازار استفاده کرد، از ستون و تیر در ابعاد بزرگ تر استفاده می کنند. یکی از بهترین مصالح مورد استفاده در این سوله های صنعتی ورق های فولادی است. اگر سوله های صنعتی با روش خرپایی و اسکلت فلزی به شکل قوطی ساخته شوند مقاومت کمتری دارند. در گذشت زمان ممکن است نیازمند تعمیرات و باز سازی و هزینه های اضافی شوند.

سقف سوله های دست دوم

سقف سوله ها یکی از مهم ترین بخش در سوله ها است. در قدیم با استفاده از شیروانی سقف ها را می ساختند. اما امروزه از مصالح و روش های مدرنی برای ساخت سقف استفاده می کنند. نکته قابل توجه این است استفاده از ساندویچ پنل بسیار کاربردی است.

همانطور که گفتیم طراحی سقف سوله های صنعتی بسیار مهم است. برای طراحی سقف سوله باید به کاربری سوله  دقت شود و سپس متناسب با کاربری خاص آن به استفاده از نوع خاص این پوشش‌ها افدام نمود.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!