تفاوت انواع سوله ها

تفاوت انواع سوله ها

در این مقاله تفاوت سوله ها را بررسی می کنیم. سوله ها از نظر معماری و فوندانسیون تفاوت های زیادی باهم دارند. توجه کنید که استفاده از سوله های دست دوم به شما در این شرایط اقتصادی کمک می کند. سوله های خرپایی و تیرورقی از نظر وزن تفاوت دارند.

با توجه به استفاده از فولاد و داشتن اسکلت فلزی و فاصله زیادی که قاب ها دارند، سازه های تیرورقی نیازمند استفاده تیر و ستون بیشتری برای تحمل وزن دارند. به همین دلیل سنگین هستند. ولی سازه های خرپایی برعکس سازه های تیرورقی به دلیل کاربرد پروفیل در ساختار و همچنین شکل هندسی سازه سبک تر و اقتصادی تر می باشند.

تفاوت سوله های تیرورقی و خرپایی از نظر فونداسیون

قاب های سوله در سوله های خرپایی در فاصله ای جدود 3 متر قرار می گیرند. این فاصله باعث می شود تا نیازی به میلگرد ضخیم نداشته باشید. توانایی پخش نیروهای سازه ای را به طور یکسان دارد. اما در س.له های تیرورقی قاب ها در فاصله ای 6 متری قرار دارند. در این سوله ها پی ها به صورت تکی و با شناژ به هم متصل می شوند. نکته قابل توجه این است که سوله دست دوم از این نوع نیز در بازار وجود دارد.

تفاوت سوله های تیر ورقی و خرپایی از نظر نما

خرپا ها به شما این امکان را می دهند تا با استفاده از آن ها در قسمت سقف از اشکال هندسی استفاده کنید. با توحه به این موضوع در مقایسه با سازه های تیر ورقی که فقط می توان به شکل شیب دار و قوسی آن ها را اجرا کرد زیبایی بیشتری دارند.

تفاوت سوله های تیر ورقی و خرپایی از نظر  نصب جرثقیل:

با توجه به این که سازه های خرپایی و تیر ورقی هر دو توانایی تحمل وزن بالایی را دارند، بر روی هر دو می توان جرثقیل و تناژ نصب کرد. اگر به دنبال سهولت در انجام کار هستید می توانید از سوله دست دوم استفاده کنید.

دهانه های بزرگ تفاوت بین سوله های خرپایی و تیر ورقی

در اجرای دهانه های بزرگ، سازه های خرپایی مقرون به صرفه تر از سازه های تیرورقی می باشندبرای اجرای سقف سوله های خرپایی از شبکه های دو لایه که از شش ضلع ساخته می شوند، استفاده می شود.. این سوله ها به عنوان دست دوم نیز در بازار وجود دارند.

پوشش سقف سازه

پوشش سقف سازه های خرپایی به دو نوع پوشانه های نورگیر و پوشانه های مسدود کننده  نور تقسیم می شوند. این سوله ها به عنوان دست دوم نیز در بازار وجود دارند.

پوشانه های نورگیر

  • ورق پلی کربنات
  • شیشه
  • پلاستیک
  • پرده هوا

پوشانه های مسدود کننده نور

  • ساندویچ پنل
  • ورق گالوانیزه
  • ورق پی وی سی
  • چادر

در سازه های تیرورقی پوشش سقف از ساندویچ پنل یا ورق های گالوانیزه می باشد. این سوله ها به عنوان دست دوم نیز در بازار وجود دارند.

سوله های خرپایی و تیر ورقی از لحاظ اقتصادی تفاوت دارند

  1. ساخت سازه های خرپایی نسبت به تیرورقی ۱۵ درصد ارزان تر است
  2. نصب و راه اندازی آنها سریع تر و آسان تر است.
  3. برای نصب نیاز به افراد متخصص ندارد.
  4. بدون دمونتاژ نیز می توان این سازه ها را جابجا کرد.
  5.  

تفاوت سوله سبک و سوله سنگین چیست ؟

سوله سبک و سوله سنگین دو عضو اساسی در سوله سازی هستند . درکل اگر بخواهیم یک تقسیم بندی کلی در دنیای سوله انجام دهیم می توان گفت سوله ها به همین دو دسته سوله سبک و سوله سنگین تقسیم می شوند .

سوله سبک و سوله سنگین تفاوت های بسیاری دارند . از  نظر میزان کارایی ، نحوه ساخت ، کاربرد در پروژه های کوچک و بزرگ و…. که در این مقاله قصد داریم همه آن ها را به طور کامل و به تفصیل بررسی کنیم .

سوله سبک

یکی از ویژگی هایی که شرکت های سوله سازی دارند این است که تلاش خود را می کنند تا حد امکان هزینه های ساخت پایین باشد و از نظر اقتصادی به صرفه. برای اینکه بتوانیم تفاوت سوله های سبک و سنگین را بررسی کنیم، باید بدانیم که وزن سوله ها در تعیین قیمت آن ها نقش مهمی دارند. با توجه به این موضوع سوله ها به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می شوند.

با توجه به موردی که گفته شد، هزینه ساخت سوله های سبک ارزان تر از سوله های سنگین است. این ارزان تر به دلیل استفاده صحیح از مصالحلی مانند فولاد است. همچنین برای سبک سازی سوله ها تکنیک هایی نیز وجود دارد. هدف این تکنیک ها کم شدن وزن سوله است. توجه داشته باشید که سبک بودن سوله به معنای بی کیفیت بودن آن نیست.

نکته قابل توجه این است که سوله های سبک به روش خرپایی ساخته می شوند. این موضوع باعث می شود تا نسبت به سوله های تیر ورقی محکم تر باشند و استقامت بالایی داشته باشند. ممکن است این اشتباه برای همه به وجود آید که سوله سبک با توجه به سبک بودن دارای کیفیت پایینی است. اما بدانید که هیچ محدودیت مصرفی ندارند.

سوله دست دوم همان سوله سنگین است؟

با توجه به این که سوله های سنگین با روش تیر ورقی ساخته می شوند، سنگین نام دارند. البته با ساخت سوله های سبک استفاده از این سوله های سنگین کارایی خود را از دست داده است. به دلیل اینکه ساخت سوله های سبک از نظر اقتصادی به صرفه است و کارایی بیشتری دارد. همچنین دیگر برای ساخت سوله در اندازه های بزرگ در نوع سبک محدودیتی وجود ندارد.

سوله هایی که در گذشته ساخته میشدند از نوع تیر ورقی و سنگین بودند. با ساخت سوله های مدرن کمتر کسی به سراغ سوله های سنگین قدیمی می رود. نکته قابل توجه این است که سوله های مدرن امکان باز سدن و استفاده به صورت دست دوم را ندارند. بنابراین سوله دست دوم موجود در بازار همگی از نوع تیرورقی یا همان سنگین است. استفاده از سوله های دست دوم تا حد زیادی در قسمت هزینه نسبت به ساخت سوله جدید مناسب تر هستند.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!