سوله دست دوم
متناسب با حوزه کسب و کار شما

سوله دست دوم سازه ای است که قبلا در جای دیگری مورد استفاده قرار گرفته و برای استفاده در مکان جدید و با کاربرد جدید اصلاحات و تغیراتی روی آن اعمال می شود و سوله دوباره استفاده می شود. خرید سوله دست دوم مزایای زیادی از جمله کاهش هزینه ی اضافی را برای شما به همراه دارد. پس برای سفارش همین الان اقدام کنید.

سوله دست دوم

سوله چیست؟

سوله‌ها سازه‌های فلزی با سقف شیب دار هستند که درداخل آن‌ها هیچ ستونی بکار نرفته است. این نوع سازه‌ها به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سازه‌های فولادی در سراسر جهان شناخته می‌شوند. کلمه سوله از زبان انگلیسی برگرفته شده است که به سازه‌هایی که شکل مثلث گونه دارند اطلاق می‌شود.  اینکه چه نوع سوله‌ای با چه ابعاد و اشکالی باید استفاده شود به مکان و استفاده مد نظر بستگی دارد.

تقریبا برای هرنوع استفاده‌ای می‌توان از سوله استفاده نمود و محدودیت اجرای بسیار کمی برای آن وجود دارد.  از جمله موارد اجرایی پرکاربرد می‌توان به انواع انبارهای مختلف، سالن‌های ورزشی متنوع، کارگاه‌های صنعتی، سالن نگهداری و تعمیر هواپیما، ساختمان‌هایی برای تولید دام و طیور و مواردی از این قبیل اشاره نمود. طراحی و اجرای یک سوله بستگی به اندازه دهانه، ارتفاع، طول و شرایط اقلیمی محل ساخت دارد.

سوله دست دوم چیست؟

به طور کلی به سوله‌هایی که قبلا برای موارد دیگری مورد استفاده قرار گرفته‌اند و اکنون با بازسازی، مونتاژ مجدد و رنگ آمیزی دوباره برای بهره‌برداری مورد استفاده قرار گرفته‌اند گفته می‌شود. اما اگر فردی نا آنشا به این حوزه باشید ممکن است هنگام خرید سوله دست دوم با مشملاتی روبرو شوید. سوله‌های دست دوم به دو نوع استاندارد (بهداشتی) و یا غیر استاندارد (غیر بهداشتی) دسته بندی می‌شونذ که در ادامه به توضیح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

سوله دست دوم استاندارد چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

هنگامی که زمین مورد نظری که سوله در آن اجرا شده بوده تغییر کاربری می‌دهد و یا به یک سوله با ابعاد بزرگتر نیاز دارد، نیاز است تا سوله قبلی تخریب شده و فضا برای سازه جدید ایجاد شود اما نکته مهم اینجاست که برای تخریب سازه‌های قدیمی تمامی استانداردهای لازم اتخاذ می‌گردد و با بالاترین دقت ممکن نسبت به تخریب سوله اقدام می‌شود به طوری که هیچگونه آسیبی به آن نرسد سپس دوباره مونتاژ و رنگریزی شده و با قیمتی مناسب‌تر نسبت به سازه‌های نو، به عنوان سوله دست دوم برای فروش به بازار عرضه می‌شود. معمولا این نوع سازه‌ها با تست سلامت و ضمانت ارائه می‌شوند.

سوله دست دوم استاندارد می بایست بر اساس اصول ساخت سوله پیاده سازی شود.

سوله‌های غیر استاندارد اغلب از قطعات دست دوم آسیب دیده و با مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند تشکیل می‌شوند و توسط فروشنده‌های غیر مجاز به مشتریانی که در امر خرید سوله دست دوم اطلاعاتی ندارند فروخته می‌شوند که اغلب با خسارات مالی بسیار زیادی نیز همراه است.

قطعات غیر استاندارد شامل اسکلت فلزی، سیستم کابل‌کشی و دیوارهای سوله هستند که به صورت کاملا غیر قانونی و با کیفیت پایین تر تولید شده و در بازار به فروش می‌رسند. تهیه و استفاده از این نوع سازه‌ها با مخاطرات جانی و مالیی زیادی روبرو است و پیشنهاد می‌شود از تهیه آن‌ها جدا خودداری نمایید زیرا احتمال تخریب سریع به دلیل عدم استحکام کافی در برابر عوامل محیطی مانند باران و باد، از جمله مشکلاتی است که ممکن است در آینده برای شما وجود داشته باشد.

مزایای سوله دست دوم

استفاده از سوله دست دوم در صورت رعایت نکاتی که باید در نظر گرفته شود نه تنها ضرری ندارد بلکه مزیت‌های زیادی را نیز در بر دارد. در ادامه به برخی مزایای سوله دست دوم اشاره می‌کنیم.

  1. هزینه معقول و مقرون به صرفه: به دلیل دست دوم بودن آهن و قطعات بکار رفته در این نوع سوله، هزینه کمتری پرداخت می‌شود و برای افرادی که بودجه محدودی دارند مناسب‌تر خواهد بود.
  2. سرعت اجرای بالاتر: بر خلاف سوله‌های نو که به مراحل طراحی پیش از تولید نیاز دارند، سوله‌های دست دوم به این بخش نیازی نداشته و در نتیجه زمان کوتاه‌تری قابل اجرا خواهند بود.
  3. امکان جابجایی: با توجه به اینکه برخی از قسمت‌های سوله‌های دست دوم از قبل متصل شده‌اند این موضوع امکان جابجایی و انتقال را برای مشتری راحت‌تر خواهد نمود.
  4. امکان انتخاب دهانه: به دلیل پیش ساخته بوده این سازه‌ها امکان انتخاب نوع و اندازه دهانه توسط مشتری وجود خواهد داشت.

معایب سوله دست دوم

  • سوله نو باتوجه به نیاز کاربر طراحی و پیاده سازی می‌شود اما سوله دست دوم این امکان را در اختیار کاربر قرار نخواهد داد.
  • برخی سوله‌های دست دوم برای استفاده در مکان‌هایی که نیاز به بهداشت بالا دارند مناسب نیستند.
  • استحکام سوله دست دوم در برابر بلایای طبیعی کمتر است.
  • چنانچه هنگام خرید سوله دست دوم تخصص نداشته باشید ممکن است توسط افراد سودجو دچار زیان مالی زیادی شوید و سازه‌ای بسیار قدیمی و پوسیده را با ترفندهای متعدد به شما بفروشند.

 

خرید سوله ارزان

برای خرید سوله دست دوم همین الان اقدام کنید!

 برای گسترش و رونق کسب و کار خود همین الان سوله دست دوم متناسب را سفارش دهید و یا برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

ویژگی های سوله دست دوم

  1. هزینه مناسب: با توجه به بالا بودن هزینه ی آهن نو و اینکه اجرت ساخت سوله بالا می باشد خرید سوله دست اول آنچان به صرفه نیست. به همین دلیل کسب و کارها می توانند از سوله دست دوم استفاده کنند که بدلیل پایین بودن اجرت ساخت و هزینه کم نگهداری آن بسیار مقرون به صرفه است.
  2. آماده بودن: از دیگر برتری سوله های دست دوم نسب به سوله های نو و دست اول می توان به تحویل سریع آن ها اشاره کرد که همین امر سبب صرفه جویی در زمان می شود.
  3. قابلیت جابجایی: از مهمترین مزایای  سوله های دست دوم می توان به راحتی آنها در انتقال اشاره کرد.
سوله دست دوم

انواع سوله دست دوم

سوله دست دوم از نظر ساخت با سوله نو تفاوت چندانی ندارد و همانطور که گفته شد فقط بازسازی مجدد شده و برای استفاده دیگری در نظر گرفته می‌شود. تنها تفاوت سوله دست دوم با سوله نو در قدمت مصالح به کار رفته شده و کیفیت آن است و در نوع سوله فرقی وجود ندارد. انواع سوله دست دوم 3 نوع کلی را در بر می‌گیرند:

سوله خرپایی دست دوم

سوله‌های خرپایی به عنوان یک گزینه جذاب برای افرادی است که به دنبال تنوع و پیچیدگی سازه هستند. این نوع سوله‌ها به دلایلی از جمله افزایش انعطاف‌پذیری و عدم محدودیت‌ها در استفاده، درخواست اجرای زیادی دارند. با این حال، ممکن است در برخی موارد که اندازه دهانه کمتر از 18 متر است، قیمت آنها نسبت به سوله‌های قدیمی و سنتی مقداری بیشتر باشد. اما در مواردی که اندازه دهانه بیشتر از 18 متر است، قیمت این سازه‌ها مقرون به صرفه و مناسب خواهد بود و با سوله‌های سنتی از نظر اقتصادی همتراز خواهد بود.

سوله تیر ورقی دست دوم

این نوع سوله به دلیل قدیمی بودن نوع ساخت آن در کشورهای دیگر عملا سالهاست درخواتی ندارد اما در ایران همچنان طرفداران خاص خودرا داشته و درخواست ساخت سوله تیر ورقی همچنان به سازندگان ارائه می‌شود. از عمده دلایل تقاضای این نوع سازه قدیمی می‌توان به عدم به‌روزرسانی دانش و فناوری توسط سازندگان و تولیدکنندگان در ایران اشاره کرد که همچنان از روش‌های سنتی برای ساخت این ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. همچنین عدم آگاهی متقاضیان نسبت به انواع جدیدتر سوله نیز از دیگر دلایل استفاده این سازه‌ها می‌باشد.

سوله UBM دست دوم

متریال اصلی به کار رفته در این سوله‌ها ورق گالوانیزه است که امکان طراحی و پیاده سازی مدل‌های خاصی از سوله را فراهم می‌کند. سوله‌های UBM به شکل قوسی کامل ساخته می‌شوند و به طور معمول دارای فرمی شبیه به یک تونل هستند. برای عایق‌سازی سقف این نوع سازه‌ها از پلی‌اورتان استفاده می‌شود. از آنجایی که در روند ساخت این نوع سوله از فولاد استفاده نمی‌کنند، قیمتی کمتر نسبت به دیگر انواع سوله‌ها دارند.

انواع سوله از نظر ابعاد دهانه

سوله‌ها از نظر ابعاد دهانه به اندازه‌ها مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • سوله دست دوم دهانه 12
  • سوله دست دوم دهانه 16
  • سوله دست دوم دهانه 20

در چندسال اخیر سوله دست دوم دهانه 20 طرفداران زیادی را به سمت خود جلب نموده است که علت آن ابعاد زیاد، قیمت مناسب، کاربردهای متعدد صنعتی، نطامی و … می‌باشد.

نکات مهم طراحی سوله

نکاتی در طراحی سوله وجود دارد که هنگام خرید سوله دست دوم باید به آن ها توجه ویژه کرد. زیرا عدم رعایت آن ها می تواند بعد از خرید و نصب سوله به ما خسارت های فراوان و جبران ناپذیری بزند. مهم ترین این نکات عبارتند از:

  • پیش بینی بارگذاری بار مرده مثل بار برف و باران
  • پیش بینی و تخمین بار جانبی مثل باد و طوفان
  • پیش بینی نیاز نصب جرثقیل و محاسبه بار آن
نکات مهم طراحی سوله

تفکرات اشتباه درباره سوله دست دوم

زمانی که مشتریان اطلاعاتی درباره ی سوله دست دوم بدست می آورند و یا با مشورت می کنند متوجه می شویم که تصورات اشتباهی درباره ی خرید سوله کارکرده دارند که باعث گمراهی آنها می شود اکنون برخی از این اشتباهات را بررسی می کنیم.

قطعات کهنه و کارکرده

خیلی از افراد اعتقاد دارند چون سوله ها دست دوم هستند قطعات سازه کارکرده و کهنه است و باعث عدم استحکام و مقاوت سوله می شود. اما در ایران سوله تمامی قطعات قبل از استفاده تست و بررسی می شوند در صورت رعایت استانداردها استفاده می شوند.

خرید سوله دست دوم

شک در تفاوت قیمت

به علت تفاوت قیمت سوله نو و دست دوم (40 تا 50 درصد تفاوت قیمت) گمان می کنند که سوله کارایی خوبی نخواهد داشت و نسبت به آن شک می کنند. اما چون این سوله ها دست دو هستند و از قبل ساختار آنها چیده شده است هزینه ی کمتری دارند.

حس محدود شدن

به دلیل اینکه این سوله ها از قبل ساخته شده اند، بسیاری از افراد فکر می کنند این ثابت بودن ابعاد آن ها را با مشکل مواجه می کند و ممکن است در کاربری آن اختلال ایجاد کند. در صورتی که با مشاوره درست و بیان انتظارات، سوله مناسب به آن ها پیشنهاد داده می شود که 90 درصد انتظارات آن ها را برآورده می کند.

نکات مهم پیش از خرید سوله دست دوم

در هنگام خرید سوله دست دوم نکات مهمی وجود دارد که حتما باید به آنها توجه داشته باشید در غیر اینصورت ممکن است متحمل ضررهای مالی زیادی شوید.

کیفیت ساخت و متریال سوله دست دوم

کیفیت اجزای سوله دست دوم اولین موردی است که باید به آن توجه داشته باشید. ضروری است با بررسی کامل و کمک گرفتن از یک کارشناس آگاه از عدم وجود پوسیدگی و ساییدگی، خرابی و استحکام کم و قدیمی بودن سوله اطمینان حاصل نمایید وسپس اقدام به خرید کنید.

وزن سوله دست دوم

در هنگام خرید باید سوله دست دوم را به صورت کیلویی و متر مربع تهیه کنید و سپس وزن سوله دست دوم کیلویی را با یک سوله نو مقایسه کنین. در صورتی که وزن سوله دست دو از یک سوله نو بیشتر باشد قیمت نهایی نیز برای شما بیشتر از سوله نو تمام خواهد شد. قیمت سوله دست دوم باید حداقل 30 درصد ارزان‌تر از یک سوله نو باشد.

ابعاد سوله دست دوم

ابعاد سوله دست دوم برای خرید بسیار حیاتی هستند. باید به طول، عرض و ارتفاع مورد نظر دقت کرد. برای جلوگیری از ایجاد هزینه‌های اضافی، مهم است که ابعاد را به دقت و در یک روش متناسب به کار ببرید. به عبارتی دیگر، نباید ابعاد را آکس تا آکس و پشت تا پشت اعلام کنیم، زیرا این ممکن است منجر به هزینه‌های بیشتری نسبت به سوله‌های نو شود.

محل اجرای پروژه

هنگام خرید باید به محل مورد نظری که قصد پیاده سازی و ساخت سوله در آن را دارید دقت داشته باشید وتمام موارد مانند آب و هوا و شرایط جوی دقت داشته باشید. به طور مثال در شرایط جوی گرم یا مرطوب میزان پوسیدگی بیشتر خواهد بود و عمر و مقاومت سوله اهمیت بالایی پیدا خواهد کرد.

قیمت سوله دست دوم

با توجه به نوسانات زیاد قیمت در بازار فولاد و علاوه بر این، هزینه‌های طراحی و ساخت، باید این موضوع را در نظر داشت که معمولا ممکن است هزینه تمام شده برای یک سوله نو به لحاظ مالی، مقرون به صرفه برای کارفرمایان نباشد. از طرف دیگر، سوله‌های دست دوم بدلیل نداشتن هزینه‌های اولیه ساخت و هزینه‌های نگهداری کمتر، و همچنین برخورداری از قیمت پایین‌تر متریال نسبت به اسکلت‌های نو، می‌توانند گزینه مناسبی برای کسب و کارهای کوک و نوپا باشند.

همانطور که مشخص شد، سوله دست دو مزایای زیادی از نظر هزینه و اجرا نسبت به سوله نو در بر دارد و چنانچه از فروشنده سوله معتبر و قانونی تهیه شود نه تنها مشکلی به همراه نخواهد داشت بلکه تا حد زیادی در هزینه و زمان شما نیز صرفه جویی خواهد شد.