درصد شیب سقف سوله

درصد شیب سقف سوله

محاسبه درصد شیب سقف سوله نقش تعیین کننده ای دارد و می تواند تحمل بارهای وارده را برای اسکلت و استراکچر سقف سهل و آسان سازد. سقف سوله را می توان قلب یک سوله تلقی کرد زیرا این قسمت تاثیر کلیدی و مهمی در روند استفاده از سوله دارد. سقف سوله می بایست فشار بار های وارده را تاب آورد و در برابر بارش ها و… مقاوم باشد. این مهم زمانی محقق می شود که سقف سوله شما از شیب مناسب بهره ببرد. در این مقاله قصد داریم به موضوع درصد شیب سقف سوله بپردازیم و نکات مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما نیز علاقه مندید تا در این حوزه اطلاعاتی را کسب کنید ، تا پایان با ما همراه باشید.

تعریف شیب سقف سوله

درصد شیب سقف سوله چگونه محاسبه می شود؟ همانطور که می دانید سقف سوله دارای شیب است و این به این معنا است یک سمت سقف ، از قسمت دیگر ارتفاع بیشتری دارد. شیب سقف سوله را بر حسب اختلاف پایین ترین و بالاترین ارتفاع آن به دست می آورند. این ارتفاع به این دلیل لحاظ می شود که باران یا برف روی سقف سوله باقی نمانند و بدون استفاده از انرژی اضافه به سمت زمین هدایت شوند.

درصد شیب سقف سوله

عوامل موثر در تعیین شیبه سقف سوله

درصد شیب سقف سوله را می بایست بر اساس عرض دهانه سوله و موقعیت جغرافیایی سوله تعیین کرد. معمولا میزان این شیب در بازه 10 الی 30 درصدی قرار می گیرد و با توجه به دو عامل ذکر شده ، می تواند کم تر یا بیش تر باشد. در ادامه این بخش ، با این عوامل تاثیر گذار در درصد شیب سوله بیشتر آشنا می شویم.

عرض دهانه سوله

پیش تر و در مقالات گذشته ، کمی در این مورد به بحث پرداختیم و در این قسمت نیز تنها به خلاصه آن مطلب اشاره ای میکنیم. عرض دهانه سوله می تواند در تعیین درصد شیب سقف سوله بسیار موثر باشد، به این ترتیب که هر چه دهانه سوله عریض تر باشد ، درصد کمتری برای شیب سقف در نظر گرفته می شود . به نوعی می توان گفت که رابطه میان عرض دهانه سوله و شیب سقف نسبتی معکوس است.  یکی از مهم ترین اصول در ساختن سازه ها این است که هر گاه بخواهیم سازه ای بدون ستون میانی مانند سوله بسازیم ، مجبور به استفاده از سقف گنبدی یا سقف شیب دار هستیم.

موقعیت جغرافیایی سوله

یکی دیگر از عوامل موثر در محاسبه شیب سقف ، موقعیت جغرافیایی محل سوله و آب و هوای آن منطقه است. شما { یا شرکت سازنده سوله} می بایست درصد شیب سقف سوله خود را بر اساس میزان بارش تعیین کنید ، به طور مثال در مناطقی که در فصول سرد سال بارندگی های سنگین مثل برف شدید را تجربه می کنند ، نباید از شیب خیلی زیاد یا شیب  خیلی کم استفاده کرد زیرا ممکن است دردسر هایی را بر مالک ایجاد کند. در ادامه این بخش ، می خواهیم آب و هوا و وضعیت جغرافیایی کشور مان را به سه دسته تقسیم کنیم و در مورد هر یک مطالبی را عنوان نماییم. بررسی شیب سقف نه تنها در سوله های نو، بلکه در هنگام خرید سوله دست دوم ، سوله ارزان و سوله صنعتی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

مناطق جنوبی کشور

حتی در یک بخش از کشور نیز شرایط آب و هوایی هر شهر متفاوت است و شما می بایست نظر کارشناس را در مورد شرایط شهر خود جویا شوید. اما در حالت کلی ، با توجه به این در قسمت جنوبی کشورمان اصولا بارش به شکل برف نداریم و سرانه بارش باران نیز پایین تر از حد استاندارد است ، درصد شیب در حدود 10 درصد نیز می تواند پاسخگوی نیاز سوله های این منطقه باشد. در این بخش از کشور نیز ، بعضی شهر ها و مناطق دارای بارش های سیل آسا فصلی هستند و می بایست برای ایجاد مقاومت و استحکام بیشتر ، شیبی در حدود 20 درصد را در نظر بگیریم. تمامی این نکات در نصب سوله دست دوم نیز قابل اجراست.

مناطق مرکزی و معتدل کشور

در این مناطق سرانه بارش از قسمت های جنوبی بیشتر است و در فصل هایی از سال ، بارش برف نیز مشاهده می شود. با توجه به این خصوصیات آب و هوایی ، درصد شیب سقف سوله ها می بایست بیشتر از مناطق جنوبی و چیزی در حدود 15 تا 20 درصد باشد.

مناطق شمالی کشور

به طور کلی ، این منطقه دارای بیشترین سرانه بارش در کشور است و معمولا این بارش ها به شکل برف نازل می شوند. با توجه به سنگینی برف و شدت بارش ها ، درصد شیب سقف سوله ها می بایست از دو منطقه قبلی بیشتر و چیزی در حدود 20 تا 25 درصد باشد. همانطور که بیان شد ، این میزان برای هر شهر متفاوت است و شما می بایست نظر یک کارشناس و یا یک طراح سوله را جویا شوید تا بتوانید تصمیمی دقیق و سنجیده ای بگیرید. زیرا ماندن برف بر روی سقف سوله می تواند مشکلات عدیده ای را ایجاد کند. به طور مثال سبب ریزش آب و چکیدن آن از سقف سوله شود. قطعا چکیدن آب بر روی تولیدات در سوله صنعتی، خسارات زیادی را به وجود خواهد آورد.

درصد شیب سقف سوله

جمع بندی در مورد درصد مناسب شیب سقف سوله ها

همانطور که با مطالعه مطلب بالا دریافتید، درصد شیب سقف سوله ها بر اساس دو معیار ذکر شده تعیین می شود اما نحوه محاسبه و دیدگاه کارشناسی به اصطلاح ” فوت کوزه گری” این حوزه است. تنها طراحان شرکت های معتبر که در کار خود متبحر هستند ، می توانند به شکل دقیق و سنجیده ای این میزان را تعیین کنند. پیشنهاد نگارنده به شما این است که اگر علاقه مند به تهیه و فراهم آوردن انواع سوله مثل سوله صنعتی ، سوله ارزان و … هستید ، با یک شرکت حرفه ای مثل ایران سوله همکاری به عمل آورید تا بتوانید از استفاده از یک سوله استاندارد لذت ببرید . شما می توانید از طریق شماره های موجود بر روی وبسایت ایران سوله ، با این شرکت تماس حاصل فرمایید.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!