سوله دست دوم

سوله در واقع به سازه ای است، که با تمام اصول و استانداردهای عمرانی تولید شود. مشخصات فنی سوله شامل: دفترچه محاسبات، ابعاد سوله، اجزای تشکیل‌ دهنده ، مصالح استفاده‌ شده در ساخت سوله، می باشد. ساخت یک سوله مناسب، یکی از کارهای مهم می‌ باشد. آن‌ هم بستگی به مشخصات فنی سوله دارد.

سوله از یک فنداسیون مناسب با وزن آن استفاده شده است. از مقاومت بالایی در برابر نیرو های وارد شده و همچنین شرایط آب و هوایی مختلف برخوردار باشد.

سوله برای کار هایی مانند: انبار، فروشگاهی، سالن‌ های ورزشی و مواردی نظیر این‌ ها بسیار پرکاربرد می‌ باشد، و هر کدام در ابعاد های متنوعی همراه با طرح و رنگ‌ های گوناگونی طراحی می‌ شوند.

ابعاد سوله مناسب

سوله ها یکی از با کیفیت ترین سازه ها محسوب می شوند که بسیار مقرون به صرفه هستند. زمانی میتوان یک سازه را مناسب دانست که از نظر ابعاد و مشخصات فنی مناسب باشد .در رابطه با ابعاد سوله باید گفت که، برای تعیین کردن ابعاد یک سازه مناسب اول باید به دفتر چه محاسبات سازه مورد نظر مراجعه کنید که در واقع یکی از مشخصات سوله محسوب می شود.

مشخصات فنی سوله نظیر: متریال سازه ، شیوه ساختن سوله است.

تناژی آهنی و اسکلتی که  در ساخت این دسته از سازه ها استفاده می شود باید بین ۳۰ تا ۵۰ کیلو گرم بر متر مربع باشد .البته عواملی مانند: طوفان یا باد و یا استفاده کردن از جرثقیل یا این که اندازه ارتفاع و دهانه سازه امکان دارد مقدار ابعاد سازه را تغییر دهشوند

طول سوله

اکثر ساز ها همان طور که می ‌دانید، از ستون‌ ها تشکیل می‌ شود. و بهترین فاصله بین آن‌ ها ۶ تا ۹ متر می‌ باشد. در کل تمام طول سوله نباید بیشتر از ۹۰ متر باشد؛  زیرا هر چقدر طول سوله افزایش پیدا کند، تغییرات دما روی مقاومت سوله تأثیر خواهد گذاشت.

 عرض سوله

در رابطه با عرض سوله باید گفت که دهانه مناسب برای این دسته از سوله‌ ها باید بین ۲۰ تا ۳۰ متر باشد. آهن در اسکلت سوله،  تقریباً بین ۱۲ تا ۱۵ متر مربع می باشد. البته هر چقدر دهانه این دسته از سازه‌ ها بیشتر باشد، کاربرد فراوانی هم خواهد داشت.

شیب سوله

شیب‌ سوله به اندازه‌ ی دهانه‌ ی سوله بستگی دارد. شیب یک سوله مناسب، بین ۱۰ تا ۳۰ درصد می‌ باشد. این اندازه در سوله‌ هایی با دهانه کوچک‌ تر ساخته می شوند، کمتر است.

ارتفاع سوله

در رابطه با ارتفاع سوله هم باید گفت. این سازه‌ ها تأثیر زیادی بر اندازه آهن‌ مصرفی دارد. به‌ طور کلی اندازه ارتفاع یک سوله مناسب حدود ۴ تا ۳۴ متر است؛  که در کشور ما اکثر سوله‌ ها تا ارتفاع ۱۲ متر تولید می‌ شوند.

مصالح ساخت سوله

 برای طراحی یک سوله از مصالح های متنوعی و مناسب با نوع کاربرد آن، در ساخت سوله و اسکلت استفاده می‌ کنند. این سازه ها توسط اسکلت بندی، ساخته می شوند. اسکلت های آن امکان فلزی یا غیر فلزی باشد.

سازه‌ هایی که به‌ صورت دائمی می‌ خواهند در مکانی مستقر شوند؛ برای مستحکم‌ سازی آن‌ ها و مقاومت بیشتر از اسکلت فلزی استفاده می‌کنند. که می‌ توان به سوله‌ های تیر ورقی یا سوله های خرپایی اشاره داشت.

 اما سوله‌ هایی که وزن سبکی دارند، مانند سوله‌ های یو بی‌ ام در ساخت آن‌ ها می‌ توان از اسکلت غیر فلزی استفاده کرد. سقف و بدنه این دسته از سازه‌ ها می‌ تواند از جنس پلاستیکی، چوبی و یا فلزی طراحی شود، اما جنس فلزی آن از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. برای پوشش سقف سوله، با استفاده از فلز می‌ توان از ورقه‌ های ساندویچ پانل و یا ورقه های سیاه آهن بهره برد.

اجزای تشکیل دهنده سوله مناسب

 این سازه‌ ها از اجزای متفاوتی تشکیل شده‌ اند که هر کدام کارایی های مخصوص خود را دارند. ستون در این سازه‌ ها وظیفه تحمل کردن بار سازه و همچنین مقاومت در برابر زلزله و باد و دیگر اتفاقات طبیعی را برعهده دارد؛ و یکی از اصلی ترین اجزای سوله محسوب می ‌شود.

بادبند بدنه در سوله، وظیفه انتقال دادن نیرو را از سقف و ستون به بخش فونداسیون سازه و زمین را برعهده دارد. باد بند سقف هم انتقال نیروی باد را از طریق قالب‌ هایی که باعث زیاد شدن مقاومت و استحکام سازه می‌شوند را برعهده دارد.

پرلین در واقع اجزایی برای انتقال بارها به قالب ‌های سازه می باشد. پرلین سقف قطعه‌ ای می‌ باشد، که مانند تیرهای فرعی سقف فصول هستند. این دسته از قطعه‌ ها وظیفه تحمل وزن از سمت پوشش سقف را دارد؛ و همینطور یکی از مهم‌ ترین اجزای تشکیل دهنده سود محسوب می‌ شود.

سگراد مهار بندی می‌ باشد که سختی زاویه پرلین ها و دهان را به‌ راحتی تنظیم می کند. ستون باد هم نقش مهمی برای نگه‌ داشتن دیواره‌ های سازه را دارد. رفتر یا همان فریم سازه هم یکی از اصلی‌ ترین اجزای تشکیل دهنده یک سوله محسوب می ‌شود؛ که بار را از سقف به ستون ‌ها منتقل می ‌کند.

اهمیت جرثقیل در سوله

این دسته از وسایل ‌های نقلیه کاربرد زیادی در سوله سازی دارند؛ و یکی از اجزای مهم سوله به حساب می ‌آیند. جنس تغییر سخت یکی از پر کاربرد ترین نوعی جرثقیل در ساخت‌ و محسوب می شوند. جرثقیل ها به‌ طور تک پل یا دو پل در حالت های طولی و عرضی بکار می برند.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!