نکات ساخت سوله ورزشی

نکات ساخت سوله ورزشی

نکات ساخت سوله ورزشی چیست؟ در مقالات گذشته، بیشتر موضوع بحث مان سوله های صنعتی و کارگاهی بودند و از کاربرد های دیگر سوله مثل سوله ورزشی غافل شدیم. همانطور که می دانید تعدادی از ورزش ها مثل هندبال ، فوتسال ، شنا و… داخل سالن انجام می شوند و برای ایجاد چنین فضایی، می توانیم سوله ای مناسب را طراحی کنیم و به مرحله ساخت برسانیم. البته با روش های دیگری مثل ساختمان ها با سازه بتنی نیز می توان چنین فضایی را ایجاد کرد اما معمولا سازندگان برای ساختن یک سالن ورزشی ترجیح می دهند تا  از روش سوله سازی بهره ببرند .با توجه به کاربرد روز افزرون چنین سالن هایی، در این مقاله قصد داریم مراحل و نکات ساخت سوله ورزشی را بررسی کنیم. اگر شما نیز علاقه مندید تا در این باره اطلاعاتی را کسب نمایید، تا پایان با ما همراه باشید.

چرا سوله ورزشی می سازیم؟

قبل از اینکه به نکات ساخت سوله ورزشی اشاره کنیم بهتر است به این موضوع بپردازیم که معمولا سازندگان و مجریان پروژه های مختلف، استفاده از سوله را به انواع دیگر سازه ها ترجیح می دهند ، در این بخش می خواهیم به طور خلاصه به چرایی این موضوع بپردازیم. با توجه به اینکه ساخت سازه معمولی برای سالن های ورزشی با توجه به ابعادش، هزینه های زیادی روی دست سازنده خواهد گذاشت، مجریان طرح و یا سازندگان ترجیح می دهند از روش ارزان قیمت تر یعنی سوله سازی یا خرید سوله دست دوم بهره ببرند.

همانطور که از تعریف سوله نیز مشخص است، مهم ترین مزیت سوله سازی برای سالن های ورزشی این است که در قسمت داخلی نیازی به ستون نیست و این موضوع باعث می شود تا مشکلی از این بابت نداشته باشیم. ضمنا قابلیت جا به جایی سوله نیز قابل توجه است. پس مهم ترین نکات ساخت سوله ورزشی توجه به وزن و قابلیت جابجایی آن است.

چرا سوله ورزشی می سازیم؟

روش های ساخت سوله ورزشی

در مورد سوله های ورزشی، معمولا از دو نوع سوله تیر ورق و یا سوله خرپایی بهره گرفته می شود. برای سوله هایی که دهانه آنها بیش از 20 متر است ، استفاده از سوله خرپا ارزان تر و به صرفه تر است. زیرا این سوله ها از سوله های تیرورق سبک تر هستند و بالطبع ارزان تر هم می باشند. در مورد سوله ها با عرض دهانه کمتر از بیست متر نیز می توان از سوله های تیر ورق استفاده کرد. در سوله های ورزسی همانند هر نوع کاربری دیگر می شود از سوله دست دوم نیز استفاده کرد. در این بخش می خواهیم به موضوع بحث اصلی یعنی نکات مهم در ساخت سوله ورزشی بپردازیم و چند مورد از نکات مهم در ساخت سوله ورزشی را متذکر شویم.

ابعاد زمین های ورزشی

اولین مورد از نکات ساخت سوله ورزشی ، نوع کاربری و ورزشی است که در آن انجام خواهد شد و بالطبع ابعاد زمین  ورزشی مورد نیاز باید محاسبه گردد. به طول مثال ، ورزش فوتسال به زمینی با ابعاد 25 الی 42 متر طول و 15 الی 25 متر عرض احتیاج دارد و یا زمین والیبال دارای ابعادی 18*9 متر است. به همین ترتیب باید ابعاد زمین ها و فضا های لازم ورزش هایی مثل شنا ، بسکتبال ، بدمینتون ، کشتی ، کاراته ، جودو ، هندبال ، تریکینگ و… را بدانیم و به نسبت آنها فضای سوله خود را در ساخت و یا استفاده از سوله ارزان انتخاب نماییم.

البته که تنها قسمت ورزشی ملاک نیست و باید فضاهایی از قبیل رختکن ، جایگاه تماشگران، ورودی ها و خروجی ها ، نیمکت مربیان و فواصل میان این موارد را نیز در نظر بگیریم. یکی دیگر از نکات مهم در ساخت سوله ورزشی ، ارتفاع آن است که به طور معمول 7 متر می باشد. البته در سالن های نیمه حرفه ای و محلی معمولا شرایط به گونه ای تنظیم می شود که سالن خاصیت چندمنظوره داشته باشد و ورزش هایی مثل بسکتبال ، والیبال و فوتسال در یک سالن صورت پذیرند.

تهویه سالن

از دیگر مواردی که می بایست به آن توجهی ویژه داشت، تهویه سالن است. با توجه به اینکه در یک سالن ورزشی ،ورزشکاران متعددی در حال تحرک هستند و به شکلی شدید تنفس می کنند ، می بایست شرایط تهویه هوا مناسب و مساعد باشد. ضمنا در صورت حضور تماشگران ، این موضوع مهم تر هم می شود و می بایست شما و یا پیمانکار مجموعه تدابیری را برای این موضوع بیاندیشید. ضمنا علاوه بر موضوع تهویه ، گرمایش و سرمایش مجموعه نیز امری مهم است و سالن ورزشی باید هم در تابستان و هم در زمستان از هوایی با دمای مناسب و مطبوع بهره ببرد. برای ممکن ساختن این امر علاوه بر سیستم های گرمایشی و سرمایشی، باید پوشش عایق و مناسبی برای دیوار ها و سقف سوله در نظر بگیریم که پیشنهاد نگارنده استفاده از ساندویچ پانل به همراه پشم شیشه یا پشم سنگ است.

روشنایی سوله ورزشی

از دیگر نکات ساخت سوله ورزشی ، روشنایی آن است. همانطور که می دانید نور ورزشگاه می بایست کافی و غیر مزاحم باشد. یعنی به طور مستقیم نباشد و مزاحمتی برای بازیکنان و ورزشکاران ایجاد نکند. در بعضی از ورزش ها مثل فوتسال نور می بایست یکنواخت باشد و در همه جای سالن به یک میزان باشد ولی در ورزش هایی مثل پینگ پنگ و یا بیلیارد ، قسمتی که مسابقه انجام می شود پر نور تر است و سایر مکان های سالن کم نور تر و تاریک تر می باشد.

روشنایی سوله ورزشی

هزینه ساخت سوله ورزشی

معمولا تفاوت هزینه ای میان ساخت سوله های ورزشی و سایر سوله ها مثل سوله صنعتی دیده نمی شود. مانند سوله های دیگر می توانید هزینه سوله ورزشی را به دو شکل وزنی و یا متری پرداخت نمایید. البته در مورد سوله های ورزشی ، هزینه تجهیزات نیز شرط است و شما به عنوان مالک باید هزینه سیستم های تهویه هوا ، گرمایشی ، سرمایشی ، رختکن ها و… را نیز بپردازید.

جمع بندی

برای اینکه بتوانید سوله ای استاندارد بسازید می بایست یا خودتان و یا پیمانکارتان از اطلاعات کافی برخوردار باشید و نکات مهم در ساخت سوله ورزشی را بدانید. پیشنهاد ما این است با همکاری با یک شرکت حرفه ای همکارای نمایید و با سپردن ساخت سوله ورزشی خود به انها ، خیال خودتان را از بابت کیفیت و امنیت این سوله آسوده نمایید. پیشنهاد نگارنده این است که با شرکت ایران سوله همکاری نمایید و از خدمات مختلف این شرکت مثل ساخت سوله ورزشی ، ساخت سوله نو ، خرید سوله دست دوم و… بهره ببرید. برای برقراری تماس با این شرکت ، می توانید با شماره های موجود بر روی وبسایت تماس حاصل فرمایید.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!