مراحل ساخت سوله

ساخت سوله می تواند یک تجربه بسیار هیجان انگیز و با ارزش باشد که نیاز به برنامه ریزی دقیق و رعایت قوانین و مقررات  ساختمانی دارد. سوله سازی و اجرای مراحل آن نیاز به دریافت مشاوره با کارشناسان مربوطه دارد شاید برخی این مرحله را زیاد جدی نگیرند و تاثیر آن را در بهبود انجام مراحل کار به خوبی درک نکنند و آن را جدی نگیرند. در صورتی که انتخاب یک مشاور کاربلد  می تواند شما را در انجام بهینه کار و انتخاب نمونه کارآمد و مناسب سوله راهنمایی نماید. در ادامه این نوشتار قصد داریم مراحل ساخت سوله صنعتی و نکات مهم و کاربردی برای ساخت آن را برای شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

مراحل ساخت سوله

مراحل ساخت سوله

عملیات و مراحل ساخت سوله صنعتی به چه صورت می باشد؟

عملیات ساخت سوله به طور کلی به دو بخش اداری و ساختمانی تقسیم می شود.

در بخش اول شما باید برای دریافت مجوزهای لازم اقدام کنید. مراجعه کردن به مراجع قانونی و طی کردن روال قانونی آن اولین گامی است که در اجرای صحیح کار سوله سازی نقش پر رنگی دارد. بعد از دریافت مجوزها شما باید برای تهیه زمین لازم برای ادامه کار اقدام کنید. در این جا شما باید یک زمین که دارای مشخصات لازم برای سوله سازی است را انتخاب کنید و باید حتما زمین توسط شرکت سازنده سوله مورد تایید باشد. در اینجا شما باید حتما کاربری سوله را قبل از انتخاب زمین مشخص کنید. چون برخی از مصارف به زمین با ویژگی های خاصی نیاز دارند.

مثلا اگر سوله را برای نگهداری اقلام سنگین می خواهید و یا اگر می خواهید کارخانه ای با تجهیزات سنگین کشاورزی و صنعتی احداث کنید باید زمین انتخابی شما دارای ساختار محکم و منسجم در قسمت کف باشد و کف سازی مورد نیاز آن را هم باید انجام دهید.

ولی سوله های سبک و یا سوله های که برای مصارف غیر سنگین استفاده می شوند نیاز به انجام کف سازی و… نمی باشد و از لحاظ قیمت هم بسیار مناسب تر هستند.

آغاز ساخت ساختمان سوله سازی با خاکبرداری

اولین قدم در عملیات ساخت سوله خاکبرداری است در این مرحله کمک گرفتن از متخصصین کارآزموده و شرکت های مهندسی معتبر می توانند به ایمنی کار و انجام کار با هزینه های پایین کمک زیادی نماید. طی انجام مراحل خاکبرداری اصولی و تراز کردن سطح، آزمایش خاک برای تعیین شرایط ایده آل برای آغاز اجرای فونداسیون عملیاتی خواهد شد. آزمایشگاه های مهندسی خاک می توانند در این مرحله نقش مهمی داشته باشند و بعد از آزمایش خاک می توانند این اطمینان را به شما بدهند که شما یک اجرای موفق با رعایت اصول علمی و ایمنی خواهید داشت.

اجرای فونداسیون

از سری بخش های مهم ساخت هر سوله می توان به فونداسیون بندی سازه و آماده کردن بستر مناسب برای اجرا می توان اشاره کرد. در این بخش نظارت بر اجرای صحیح فونداسیون تضمین کننده انجام بهینه و درست دیگر مراحل کار است.

قسمت بعدی کار نصب سوله و انجام دیگر مراحل کار است که باید حتما با حضور ناظر و مهندسین مجری انجام شود. با توجه به نوع کاربری که از سوله انتظار می رود و فضای که در دسترس داریم عملیات ساخت سوله تا حدودی متفاوت می باشد. تجهیزات استفاده شده ، سقف سوله، نوع دیوارها و پوشش آن ها ، عایق های که در دیواره استفاده شده است و همچنین تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز مانند: جرثقیل  نیاز به بررسی کارشناسی دارند و باید بهترین نوع ان ها انتخاب شود تا یک سوله مناسب و باکیفیت ساخته شود.

نصب سازه در ساخت سوله

نصب ساز و برپا کردن سازه اصلی برای سوله در سه مرحله انجام می شود که این سه مرحله به صورت زیر است:

  • در ابتدا سوله خریداری شده را به محل نصب می آورند و در محل مورد نظر تخلیه می کنند.
  • ستون ها را به کمک جرثقیل روی بیس در فوندانسیون قرار می گیرد و بسته خواهد شد.
  • تمامی قطعات مانند پرلین Z و بادبند و …. را روی سازه بسته و اسمبل می شود.

مراحل ساختمانی

بعد از نصب سازه نوبت به مراحل ساختمانی سوله می رسد که در اینجا باید در ابتدا باید سقف نصب شود که نوع سقف سوله با توجه به نوع سوله  انتخاب می شود و به روش های گوناگونی می توان روی پرلین بسته شود. شما می توانید سقف را به صورت فلزی، زونا آسفالتی، تخته سه لا و…اجرا کنید. زونا یکی از مصالح رایجی است که از آن برای ساخت سوله ها استفاده می کنند چون نصب آن آسان و ساده است و هزینه پایینی دارد.

مرحله بعدی دیوار کشی است که دارای تنوع زیادی در اجرا و مدل است. بعد از دیوار کشی باید درب سوله را نصب شود که اجرای درب به صورت کرکره ای، لولایی و ریلی برای سوله قابل اجرا است، درب را می توان به صورت اتوماتیک و یا دستی اجرا کرد.

مرحله دیگر از ساخت سوله نصب پنجره و جرثقیل سقفی است که پنجره  روی سقف به شکل نور گیر و دیوارها به صورت باز شو نصب خواهند شد و جرثقیل سقفی برای حمل بار سنگین است که با توجه به کاربری سوله می توان آن را نصب کرد.

تحویل و بهره برداری

در این جا سازه آماده است و می توان آن را به بهره برداری رساند ولی قبل از آن باید برای سیستم های امنیتی و نظارتی سوله برق و تاسیسات آن اقدام کرد.  نصب سیستم اعلام حریق و اطفاء حریق یکی از تجهیزات امنیتی بسیار مهم و ضروری برای سوله ها است که با روش های مختلفی اجرا می شود. استفاده از دوربین های مدار بسته و دزدگیر و دیگر موارد امنیتی را هم می توان در این قسمت اجرا کرد.

توصیه های مهم و ضروری در ساخت سوله

اولین نکته ی که در هنگام ساخت سوله باید به آن توجه کنید قیمت آن می باشد. افراد باید قبل از خرید سوله و ساخت آن بودجه خود را در نظر بگیرند. قیمت سوله ها با توجه به ابعاد، متراژ، نوع سوله، کیفیت و امکانات آن مشخص می شود و هر چه سوله بزرگ تر باشد قیمت آن هم بیشتر خواهد بود.

یکی از اصلی ترین نکات مهم برای ساخت سوله انتخاب یک شرکت تولید کننده مناسب است چون یکی از حساس ترین مراحلی است که در ساخت سوله طی می شود. شرکتی که دارای رضایت کامل مشتریان خود باشد و بتواند نیاز شما را به خوبی برآورد کند.

از دیگر نکات مهم ساخت سوله میزان استقامت و مقاومت آن می باشد. تمامی سازه های فلزی باید دارای مقاومت بالایی در برابر نوسانات جوی یا عوامل تخریبی دیگر باشند.

  • مکان مناسب برای ساخت سوله انتخاب شود
  • شکل و اندازه سوله را انتخاب نماید.
  • اجرای فونداسیون مناسب
  • استفاده از مواد باکیفیت در ساخت سوله
  • رعایت قوانین و مقررات ساختمانی
  • در هنگام قاب بندی سوله از چوب به اندازه مناسب استفاده کنید
  • استفاده از تهویه مناسب برای جلوگیری از تجمع رطوبت و اطمینان از طول عمر سوله

کلام آخر

در این مطلب شما را با مراحل ساخت سوله صنعتی آشنا کردیم. باید بدانید که ساخت سوله نیازمند برنامه ریزی دقیق است برنامه های که روند کار مطابق آن ها پیش برود و باید حتما قوانین و مقررات ساختمانی هم به بهترین شکل رعایت شود. با رعایت نکات مهم و ضروری در ساخت سوله  و دریافت راهنمایی از افراد متخصص می توانید بهترین سوله را بسازید.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!