اصول ساخت سوله

آیا می دانید اصول ساخت سوله چگونه شکل می گیرد ؟  درواقع می توان گفت که توجه به این اصول جزو مهمترین اقداماتی است که بایستی شما انجام دهید. اما سوله چیست؟ دلیل اجرای سوله چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟ این نکات برگرفته از چیست؟ آیا سوله می تواند برای هر محیطی مورد استفاده قرار بگیرد؟ سوله ها به عنوان سازه های فلزی بر ایجاد محیطی بدون ستون میانی تمرکز دارند که با یک پوشش سقف به صورت شیب دار اجرا می شوند. اگرچه در صنایع مختلف تعارف زیادی می توانید برای سوله بیابید؛ اما در کل سوله ارزان قیمت ، اقتصادی و کاربردی سازه ای مثلثی شکل هستند. اما برای اجرای سوله شما بایستی تابع قوانین و اصولی باشید که بر اساس استانداردها تعیین می شود. اما در ادامه به شرح اصول ساخت سوله و حتی کاربرد و مزایای آن خواهیم پرداخت.

اصول ساخت سوله

بهتر است قبل از خرید سوله صنعتی و یا هر نوع سوله ای ابتدا با اصول ساخت سوله آشنا شوید. در صنعت ساخت و ساز ساختمانی جهت اجرای هر نوع سازه ای بی شک بایستی تابع قوانین و مقررات ملی بود. اما سوله ها به عنوان سازه هایی پرکاربرد در صنایع مختلف امروزه کاربرد بسیار زیادی داند. آیین نامه ها قوانینی هستند که مراجع نظارتی ذیربط صادر می کنند و قطعا تمامی مهندسین و … ملزم به استفاده از آن می باشند. به نوعی این اصول را می توان شامل دستوراتی از سوی نهادهای ناظر بر ساخت سوله برشمرد. البته ناگفته نماند که این اصول ساخت سوله قطعا با ساخت دیگر سازه های اسکلتی متفاوت خواهد بود و هر ساخت و سازی قوانین خاص خود را دارد.

  • از مهمترین اصول طراحی سوله این است که ابتدا بدانید، سوله ها نوعی سازه صنعتی به شمار می روند. پس یک سازه صنعتی باید در قالب و متناسب با صنایع طراحی شود. به عنوان مثال امروزه در ساختمان سازی از طرح و مدل های زیبایی جهت زیباتر جلوه دادن بنا استفاده می کنند. اما در سوله سازی نباید اینگونه باشد.
  • اصول ساخت سوله به دو دسته تقسیم می شود که شامل اصول مبتنی بر معماری و اصول مبتنی بر عمران هستند. پس در دسته اول که به جلوه و وجهه سازه و صلابت بنا اشاره می کند، شما بایستی متناسب با صنعت مورد نظر طرح را ایجاد نمایید. اما در مورد قسمت دوم نیز باید طراحی آن به گونه ای باشد که مقاومت لازمه را کسب کند.
  • مهم ترین اصول ساخت سولهاین اصول می گویند که شما بایستی نگاه ویژه ای به بهینه سازی اقلام مصرفی و کاهش ضایعات داشته باشید. با توجه به این دو نکته مهم و در نظر گرفتن آن ها قطعا خروجی دقیق و بی نقصی تحت عنوان سوله استاندارد خواهد ساخت.

مهم ترین اصول ساخت سوله

  • توجه داشته باشید که دنیای امروز، عصر پیشرفت و تحولات عظیم است و نرم افزارهای کامپیوتری نیز در طراحی سوله نقش مهمی ایجاد می کنند. پس در طراحی و ساخت نرم افزارها را در اولویت کار خود قرار دهید. به نوعی می توان گفت که طراحی قطعات و هم ساخت آن ها امروزه دیگر با کمک کامپیوتر مدیریت می شود و این مدیریت می تواند اطلاعات دقیق تری را به شما دهد.
  • چک لیست را در اولویت کار خود قرار دهید. یک لیستی از هر آنچه که باید و نباید در یک چک لیست ضروری یا همان فهرست کارهای خود درج کنید.
  • در اصول ساخت سوله به انتخاب صحیح نرم افزار توجه ویژه ای داشته باشید. چرا که امروزه با توجه به این حجم از پیشرفت طراحی سوله به صورت دستی دیگر اهمیت و حتی جایگاهی ندارد. البته این نرم افزارها نیز دائما با پیشرفت علم بروز رسانی می شوند و شما نیز باید پا به پای این پیشرفت و بروز رسانی کارهای خود را بروز کنید.
  • شما باید تعریف صحیحی از متریال ساخت را ارائه دهید. تمامی مصالح به کار رفته در ساخت سوله بایستی یک به یک به درستی به نرم افزار معرفی شود. توجه داشته باشید که این قسمت از کار اهمیت بسیار بالایی دارد و در صورت هرگونه سهل انگاری قطعا نتایج درستی از کارتان نخواهید گرفت. در هنگام خرید سوله دست دوم ، سوله ارزان و سوله صنعتی باید به کیفیت متریال توجه کنید.
  • توجه داشته باشید که اعضای خطی را به صورت صحیح و کامل تعریف کنید. در این مرحله شما تمام اعضای سوله شامل تیر، ستون، رفتر و انواع مهاربند را که همان اعضای خطی هستند به صورت درست اجرا کنید. تا هیچگونه مشکل خاصی در پروژه به وجود نیاید.

دیگر نکات مهم در خصوص اصول ساخت سوله

  • اصول ساخت سوله  چنین می گوید که جدا از اعضای خطی شما باید اعضای سطحی را نیز به درستی تعریف یا معرفی کنید. این اجزای غیر خطی نیز شامل کف، سقف، دیوارها و دال ها خواهد بود که بایستی به درستی ارائه شوند.
  • پیش از خرید سوله دست دوم به محاسبه اصولی بارهای وارده بر سازه فولادی توجه ویژه ای داشته باشید. شما باید انواع بارهای وارد بر سازه را به درستی وارد کنید که در این صورت نرم افزار از این اطلاعات، در محاسبات استفاده نماید.
  • اصول ساخت سوله در ترسیم طرح اولیه از اسکلت سازه فولادی نیز نکاتی را ارائه می دهد.

توجه داشته باشید که حتما، ستون ها در ساخت سوله به درستی در محل مناسب خود استقرار شوند. البته مهاربندی های لازم نیز با استرات، پرلیت، لاپه، انواع بادبند و  … صورت بگیرد. با این کار درواقع اسکلت فلزی اولیه شما شبیه سازی خواهد شد.

  • پیاده سازی الزامات آیین نامه ها در طراحی را نیز به خاطر بسپارید. از آنجایی که ساخت سوله نیز همانند دیگر ساختمان ها باید از دستورالعمل های خاصی پیروی کند، بهتر است به آیین نامه اجرایی سوله مراجعه نمایید.
  • اصول ساخت سوله بهتر است هنگام تحلیل اولیه روی سازه نیز ابتدا با دقت بالایی تمام مراحل را یک به یک چک و یا آنالیز کنید. این آنالیز اولیه از سازه اگر صورت بگیرد قطعا خطا و اشکالات مورد نظر را برطرف خواهد کرد.
  • بهتر است اصلاحاتی روی مقاطع تعریف شده صورت بگیرد. اصول ساخت سوله چنین می گوید که با مشخص شدن ایرادهای نرم افزار، شما می توانید به راحتی و توسط نرم افزارهای مربوطه اصلاحات لازمه را انجام دهید.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!