انواع استاندارد میلگرد

انواع استاندارد میلگرد

یا با انواع استاندارد میلگرد آشنایی دارید؟ آیا می دانید هر یک از این استانداردها باعث ایجاد مقاومت خاصی در میلگردها می شود؟ یا می دانید که هر یک از استانداردها تنها مناسب استفاده برای مناطق خاص هستند؟ میلگردها، یکی از پرکاربردترین مصالح اسکلت سازی هستند که البته تولید این مصالح تحت شرایط مختلفی قرار دارد. در واقع میلگردها از استانداردها تبعیت می کنند که بهتر است با استانداردهای بین المللی میلگردها در این رابطه آشنا باشید. چرا که جهت تولید میلگرد با چند استاندارد متفاوت روبه رو هستید که تمامی این استانداردها را سازمان های بین المللی تهیه کرده اند. به عنوان مثال، شرکت ذوب آهن اصفهان یکی از پیشگامان تولید میلگرد است که به تبعیت از استاندارد ایران و پاره ای از استانداردهای بین المللی عمل می کند. اما جهت آشنایی بیشتر، بهتر است در ادامه با انواع استاندارد میلگرد و حتی انواع میلگرد بیشتر آشنا شوید.

انواع استاندارد میلگرد

انواع استاندارد میلگرد چیست ؟ میلگردها، قطعات بسیار مهم و ضروری هستند که در اسکلت ساختمان و سوله صنعتی به کار می روند. حال این میلگردها جهت عملکرد بهتر و کیفیت عالی تر به هنگام تولید بایستی استانداردهایی را طی کنند. استانداردهای تولید میلگردها نیز به چند دسته تقسیم می شوند که هر یک از این استانداردها قطعا به طبیعت از شرایط و پارامترهای بسیار خاصی اجرا می شوند. قطعا هر نوع میلگردی که با هر یک از این استانداردها به تولید می رسد، مناسب استفاده در مناطقی با شرایط خاص است. به عنوان مثال برخی مناسب اجرا در مناطق زلزله خیز و برخی … هستند. اما این انواع استاندارد میلگرد عبارتند از:

  • استاندارد روسی

یکی از انواع استاندارد میلگرد شامل استاندارد روسی است که این استاندارد را جهت تولید مقاطع فولادی در ایران مورد توجه قرار می دهند. حتی می توان گفت که این استاندارد در کارخانه ذوب اهن اصفهان مورد اهمیت قرار دارد و چه بسا اینکه منطبق با این استاندارد, 4 نوع فولاد (A1,A2,A3,A4 ) با مقاومت کششی 3800 , 5000 و 6000 و مقاومت تسلیم 2300 , 3000 و 4000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع به تولید می رسد. البته ابن میلگردها نیز در چند نمونه سختی نرم، نیمه سخت و سخت به تولید می رسند که قطر آن ها نی  تا 40 میلیمتر متغیر خواهد بود.

  • استاندارد JIS ژاپن

از دیگر انواع استاندارد میلگرد می توان به JIS ژاپن یکی از مهمترین استانداردها اشاره کرد. بسیاری از میلگردها طبق این استاندارد JIS ژاپن به تولید می رسند. اما به علت زلزله خیز بودن ژاپن، بایستی به مقاومت آن ها توجه بسیار زیادی شود و چه بسا که بایستی مقاومت در کل مقطع فولادی برابر باشد. چرا که در این صورت هنگام زلزله و وارد آمدن فشار در جهات مختلف سازه دچار شکستگی نخواهد شد. روش تولید خاص این نوع میلگردهایی که با استاندارد ژاپن به تولید می رسن. باعث افزایش خواص مکانیکی و شیمیایی یکسان در کل سطح آرماتور (داخلی و خارجی) می شود و در نتیحه میلگردها به مقاومت مطلوب خواهند رسید. به شامل بودن این میلگرد ها در خرید سوله دست دوم توجه کنید.

  • استاندارد اروپا DIN

از دیگر انواع استاندارد میلگرد می توان به استاندارد اروپا DIN اشاره کرد که معتبرترین استاندارد در سطح جهان شناخته می شود. این نوع استاندارد که غالبا در کشورهای اروپایی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد بهترین روش تولید میلگرد، روش ترمکس می باشد. طبق این استاندارد، شمش فولادی را بعد از مرحله نورد، از لوله های آب سرد به دمای محیط عبور می دهند و در نتیجه با یکباره سرد شدن فولاد باعث تفاوت مقاومت در سطح و مرکز مقطع فولادی می شود. البته این نوع استاندارد را در میان انواع استانداردهای میلگرد برای مناطق زلزله خیز توصیه نمی کنند.

• استاندارد اروپا DIN

  • استاندارد میلگرد در ایران

استاندارد میلگرد ایران که به استاندارد ملی ایران نام دارد به نام استاندارد 3132 نیز شناخته می شود. این استاندارد درواقع چکیده چندین استاندارد جهانی است که در تولید میلگرد هر دو روش آلیاژی و ترمکس را به کار می برند. اما در بند 13 این استاندارد، تولیدکنندگان میلگرد باید روش تولیدی را در پلاک الصاقی میلگرد که کلیه مشخصات در آن ذکر شده، بیان کنند تا فروشندگان با آن کاملا آشنا شوند.

انواع میلگرد

حالا که با انواع استانداردهای میلگرد آشنا شده اید، بهتر است درباره انواع میلگرد نیز تا حدودی اطلاعات کسب کنید. شناخت این استانداردها و انواع میلگردها به شما کمک می کند تا بدانید از چه نوع میلگردی با چه استانداردی در چه مکانی بتوانیم استفاده کنیم. انواع میلگردهایی که با استفاده از انواع استاندارد میلگرد ساخته می شوند، عبارتند از:

  • میلگرد A1

میگردهای A1 یکی از انواع رایج میلگرهایی است که شکل ظاهری صاف دارند و معمولا هیچ گونه آجی روی بدنه آن ها درج نکرده اند. این میلگردها را معمولا با نام میلگرد نرم می شناسند که به دلیل نداشتن آج در عملیات حرارتی استفاده می شود. در ترکیب ساخت این نوع میلگردها از مواد شیمیایی کربن  بسیار کمی استفاده کرده اند که در خم کاری و بازخم از آن ها می توان به راحتی استفاده نمود. درواقع این نوع میلگردها تا 25 درصد تغییر شکل خواهند داشت و البته با طول شش تا 12 متر به تولید می رسند که از خانواده میلگرد داکتیل به شمار می رود. معمولا این نوع میلگرد ها در سوله های ارزان پیدا می شود.

  • میلگرد A2

نوع دیگری از میلگردها به نام میلگرد A2 وجود دارد که این میلگرد روی بدنه خود آج دارد. در واقع این آج ها در طول بدنه یکنواخت و همه در یک جهت هستند. این میلگردها را به عنوان میلگرد نیمه ترد می شناسند که بیشتر در امور ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. البته ناگفته نماند که بیشتر در خاموت کاری مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به شرایط و انواع استاندارد میلگرد توصیه می شود در خم کاری و جوشکاری از آن ها استفاده نشود. تغییر شکل این میلگردها 19 درصد و آج های آن به صورت مارپیچ هستند.

• میلگرد A2

  • میلگرد A3

میلگرد A3 نیز جزو دیگر میلگردهایست که در رده بندی از لحاظ سختی به میلگرد نیمه سخت شهرت دارد. این نوع میلگردها نیز مناسب استفاده در جوشکاری نیستند و اما شکل ظاهری این نوع میلگرد و آج ‌های آن ها در راستای طول به شکل جناق است. درواقع به آن ها میلگرد آجدار جناقی می گویند که تغییر شکل آن کمتر از بقیه انواع میلگردها و حدود 14 درصد می باشد.

  • میلگرد A4

از دیگر میلگردهایی که با توجه به انواع استانداردهای میلگرد ساخته می شود، شامل میلگرد A4 می باشد. این میلگرد نیز به شکل جناقی؛ اما بر خلاف میلگرد A3 در خلاف جهت میلگردهای A3 هستند. درواقع این میلگردها جزو میلگردهای بسیار سخت طبقه بندی شده اند و معمولا به آن ها میلگرد آجدار مرگب می گویند. البته که از لحاظ قیمت نسبت به دیگر انواع میلگردها گران تر و البته مقاوم تر است. وجود این میلگرد ها در سوله دست دوم بسیار حائز اهمیت است.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!