نکات خرید سوله دست دوم

اطلاع و آگاهی از نکات خرید سوله دست دوم کمک می کند تا شما انتخابی بهتر داشته باشید. در غیر این صورت باعث هدر رفتن سرمایه خود خواهید شد. عدم رعایت نکات خرید سوله دست دوم باعث می شود تا سازه از ایمنی کمتری برخوردار شود. در این مطلب به بررسی جوانب مختلف این موضوع خواهیم پرداخت.

نکات خرید سوله دست دوم

مهم ترین نکات خرید سوله دست دوم چیست ؟ سوله ها از کاربردی ترین سازه هایی محسوب می شوند که در صنایع مختلف کاربرد دارند. سوله ها به عنوان سازه هایی مستحکم معرفی می شوند که دارای ویژگی ها و خصوصیات مختلفی درباره ارتفاع ، مساحت ، تکنولوژی بکار رفته در ساخت آن ها و … است. در بسیاری از مواقع ترجیح داده می شود به جای خرید سوله نو ، از سوله دست دوم استفاده شود. زیرا سوله دست دوم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر خواهد بود. البته خرید سوله دست دوم مزایا و معایبی دارد که در مطالب گذشته به آن ها اشاره کردیم. اگر استفاده از این سوله ها را دارید باید نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم را جدی بگیرید.

توجه به مساحت

مساحت سوله شامل طول ، عرض و ارتفاع است که در هنگام خرید سوله دست دوم باید به آن توجه زیادی کنید. زیرا این نکات برای نصب سوله در مکان مورد نظر بسیار مهم است.

 توجه به سال ساخت

با بررسی دقیق دفترچه ساخت سوله ، باید سال ساخت و کیفیت آن مورد بررسی قرار بگیرد . همچنین با دقت باید سوراخ کاری اتصالات و همچنین زاویه های برش آن بررسی گردیده و ثبت شوند .اگر در هر کدام از اتصالات سوله شاهد ایراد و نقصی بودید باید از خرید آن صرف نظر کنید.

توجه به وزن سوله

زمانی که اقدام به خرید سوله دست دوم می نمایید باید به وزن سوله توجه ویژه ای داشته باشیم. دلیل انتخاب سوله دست دوم داشتن یک سوله ارزان می باشد. اما گاهی با بی توجهی به وزن سوله ممکن است به میزان همان هزینه ای که بابت سوله دست دوم پرداخت می کنیم دچار خسارت شویم. در حال حاضر استفاده از سوله های سنگین منسوخ شده زیرا کارآیی خود را از دست داده اند. امروزه سوله های سبک جای سوله های سنگین را گرفته اند که مشهورترین مدل آن تحت عنوان سوله UBM شناخته می شود. در مطالب گذشته به تفصیل درباره سوله UBM صحبت کردیم.

توجه به میزان استهلاک سوله

یکی دیگر از نکات خرید سوله دست دوم که باید به آن توجه نمود ، میزان استهلاک سوله می باشد . علاوه بر این کیفیت رنگ و کامل بودن قطعات جانبی نیز اهمیت زیادی دارد و باید به صورت ویژه به آن دقت نمود. سوله هایی که عمر زیادی دارند و اصطلاحا مستهلک شده اند دارای کاربرد مناسبی نمی باشند. هر چه سال ساخت سوله کمتر باشد به معنای ایمن تر بودن آن محسوب می شود.

توجه به میزان استهلاک سوله

نصب در مکان های خاص

یکی دیگر از نکات خرید سوله دست دوم که باید به آن توجه کرد این است که فقط در مکان هایی که نظارت نظام مهندسی و شهرداری وجود ندارد ، امکان راه اندازی ، نصب و اجرای سوله دست دوم می باشد. زیرا نصب این سوله ها نیاز به تاییدیه شهرداری و همچنین تاییدیه نظام مهندسی دارند و این سازمان ها به سوله های دست دوم مجوزهای لازم را ارائه نمی دهد و فقط سوله های نو مورد تایید آن ها می باشد. عدم توجه به این نکته باعث می شود که افراد با مشکلات زیادی مواجه شوند.

تضمین کیفیت

زمانی که اقدام به خرید سوله دست دوم می کنید باید برای اجرای صحیح نصب سوله تضمین بگیرید. خصوصا اگر سوله ها دمونتاژ شده باشند. ارائه ی ضمانت برای بدون عیب بودن سوله از سمت فروشنده ضروری می باشد. متاسفانه در برخی موارد ، افراد اقدام به فروش سازه هایی می کنند که معیوب بوده و به همین خاطر در اجرا ، قابل نصب نیستند. همین مساله هزینه های تعمیر و ضرر زیادی را برای مشتریان به وجود آورده است ؛ هزینه هایی که گاهی غیر قابل جبران می باشد.

پس نباید به خاطر مقرون به صرفه بودن و داشتن یک سوله صنعتی ارزان ، دست به اقدامات این چنینی زد و کیفیت را فدای قیمت کرد . حتما باید مشتری و خریدار از فروشنده بخواهد که ضمانت اجرای سالم سوله و سلامت قطعات را بدهد تا در صورت خرابی قطعات ، هزینه ها به عهده فروشنده باشد ، نه خریدار .

اتصالات

از دیگر مواردی که باید توجه ویژه ای به آن داشت ، اتصالات سوله می باشد. همانطور که می دانیم سوله یک سقف شیب دار است که با اتصالات مختلفی به بدنه ی سوله متصل شده است ؛ این اتصالات عمدتا از پیچ و مهره می باشند. برخی از سازه ها در واقع شبیه سوله هستند و اتصالات سقف و بدنه ی آن ها با جوش می باشد ؛ این سوله نماها هزینه ی بیشتری دارند و کیفیت آن ها پایین تر است.

در برخی موارد افراد از سوله های بسیار قدیمی استفاده می کنند. بکار گیری از سوله هایی که به آن ها اصطلاحا سوله های طرح فلنج های خورشیدی گفته می شود یکی از خطرناک ترین و اشتباه ترین کارهایی است که انجام می شود. در این مواقع فلنج های خورشیدی قدیم را برش می زنند و به جای آن فلنچ های جدید نصب و سپس جوشکاری میکنند. دلیل اشتباه بودن این کار به خاطر وجود سوراخ های اضافه و زیادی است که در قسمت سر ستون وجود دارد.

اتصالات

پیچ و مهره ها

از دیگر نکات خرید سوله دست دوم ، توجه به پیچ و مهره های سوله دست دوم می باشد ؛ دقت کنید پیچ و مهره ها از همه جهت سالم باشند ؛ پیچ و مهره هایی که زنگ خورده و یا دست دوم هستند ، به هیچ عنوان نباید در ساخت سوله استفاده شوند ؛ این پیچ و مهره ها اصولا یا اصلا قابل استفاده نیستند ، یا حتی اگر قابل استفاده هم باشند ، مقرون به صرفه نیست ؛ چرا که هم زمان بیشتری می طلبد ، هم اینکه نیروی انسانی بیشتری می خواهد  و هم از لحاظ استحکام ، در موقعیت نامناسبی قرار دارند ؛ پس به جای پیچ و مهره های دست دوم و زنگ خورده و آسیب دیده ، حتما باید از پیچ و مهره های نو استفاده کرد.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!