نحوه اجرا سوله

نحوه اجرا سوله

با نحوه اجرا سوله آشنا هستید؟ می دانید که هر یک از این مراحل بایستی، یک به یک طبق اصول و قواعد طی شود؟ آیا می دانید بررسی نکات و ضوابط ساخت و سازها خود یکی از مهمترین اقداماتی است که قبل از هر گونه عملی در خصوص ساخت سوله بایستی انجام داد؟ سوله، در واقع سازهای بسیار بزرگ و گسترده ای هستند که به عنوان صنایع تجاری، کارخانه ها، کارگاه ها و … مورد استفاده قرار می گیرند.

سوله ها مخصوصا سوله صنعتی ، از نظر ساخت و اجرا کمی با ساختمان های اداری و مسکونی تفاوت دارد. چرا که معمولا سوله را با ارتفاع سقف بلند و همچنین در متراژ بسیار بزرگ می سازند. سوله را می توان بر اساس پارامترهای بسیار زیادی به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. البته این پارامترها نیز می تواند شامل، مدل، طرح، نوع کاربری و … باشد. اما جدا هر گونه بحثی بهتر است ابتدا به بررسی چگونگی نحوه اجرا سوله و برخی از نکات و شرایط مهم آن بپردازیم.

بررسی چگونگی نحوه اجرا سوله

آشنایی با نحوه اجرا سوله یکی از مهم ترین اقداماتی است که بسیاری از افراد شاغل در این زمینه بایستی درباره آن اطلاعات کاملی کسب کنند. این شناخت به شما کمک می کند، تا کارهای خود را طبق اصول و بر اساس یک برنامه زمانی کامل و دقیق پیش ببرید. حال اینکه این مطالب شما را جهت ساخت یک سوله دست دوم و یا نو درجه یک و کاربردی کمک خواهد کرد. مراحل و نحوه اجرا سوله عبارتند از:

  • اخذ مجوز ساخت سوله

یکی از اولین اقداماتی که بایستی شما انجام دهید؛ همین اخذ مجوز ساخت سوله است. در اجرای سوله شما باید ابتدا مجوز لازمه را دریافت کرده باشید که این مجوز خود دربرگیرنده مجوز بهره برداری و مجوزهای لازم ساخت سازه می باشد. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که حتی برای مرحله اخذ مجوز بهره برداری نیز باید بدانید زیر نظر کدام سازمان و وزارت خانه خواهید بود؟ حتی به منظور اخذ مجوز احداث سازه در هر شهر و منطقه های مربوطه بایستی با تمام نکات، شرایط و حتی ضوابط آن آشنا باشید. پس همانند دیگر ساخت و سازها ابتدا  تمام کارهای مربوط به مراحل اداری آن را طی کنید. نصب سوله صنعتی ، سوله دست دوم و … نیاز به دریافت مجوز دارد. در غیر این صورت نمی توانید اقدام به خرید سوله دست دوم کنید. هر چند که سوله دست دوم به عنوان سوله ارزان نیز شناخته می شود.

  • تهیه زمین سوله

بهتر است نوع زمین مورد نظر جهت ساخت سوله را در نظر بگیرید. شما بایستی تمامی شرایط و نکاتی نظیر حمل و نقل، نزدیکی به بازار یا اماکنی و … همه و همه رو در نظر بگیرید.

  • مراحل اجرایی ساخت سوله

اکنون نوبت به مراحل اجرایی ساخت سوله است. در نحوه اجرا سوله مراحل اجرایی بسیار مورد اهمیت قرار می گیرند. چرا که بایستی دائما کارها رصد شود و بر اساس تایید هر مرحله به سراغ مراحل بعدی بروید.

  • انتخاب نوع سوله

تنها نحوه اجرای سوله از نظر کارهای اجرایی نباید مورد اهمیت قرار بگیرد. بلکه انتخاب نوع سوله، بایستی حائز اهمیت باشد و شما متناسب با نوع صنعت مورد نظر مدلی متناسب با نوع کارآیی آن در نظر بگیرید. برای این کار هم می توانید، از شرکت هایی که جهت ساخت انواع سوله فعالیت دارند، کمک بگیرید.

چگونگی نحوه اجرا سوله 

نحوه اجرای سوله چگونه است ؟

  • طراحی سوله

طراحی نیز جزو مراحل یا نحوه اجرای سوله است. در این مرحله کارشناسان یا مهندسین طراح، ابتدا بایستی از محل پروژه بازدید کنند و با توجه به شرایط جغرافیایی، بررسی نوع خاک و … اقدامات لازم را انجام دهند. معمولا با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف اقدام به طراحی با نرم افزارهای مختلف مهندسی می کنند. البته این کار نیاز به مهارت و همچنین تخصص بسیار بالایی دارد.

  • خاک برداری

اکنون نوبت به مرحله خاک برداری و فونداسیون سوله است که این مرحله نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. شما به عنوان یک مهندس و کارشناس بایستی ابتدا وزن سازه سوله و دیوار های آن را مشخص کنید. در نتیحه آزمایش های لازمه خاک بایستی در این مرحله صورت بگیرد تا بتوان بر اساس آزمایشات لازمه میزان مقاومت را به دست آورد. بی شک در هر منطقه نوع خاک با دیگر مناطق کاملا فرق دارد که حتما باید میزان تحمل فشار و نوع فونداسیون سوله را با توجه به انجام آزمایشات لازمه انجام داد. حتی در این مرحله باید موانع و تسطیح خاک را انجام دهند و حتی تراز بودن زمین نیز نسبت به کاهش مصالح مصرفی و استحکام سازه باید بررسی گردد.

  • اجرای فونداسیون

پس از انجام آزمایشات لازمه و خاک برداری، اکنون نوبت به اجرای فونداسیون سوله است. اجرای فونداسیون سوله، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چرا که در صورت هر گونه مشکلی و حتی اجرای نا صحیح آن ممکن است سازه سوله، کج یا ریزش کند.

  • عملیات کف سازی

شما می توانید این عملیات را نیز پس از اجرای فونداسیون انجام دهید. در نحوه اجرا سوله فونداسیون اهمیت بالایی دارد که کف سازی نیز گاهی نقش مهمی در میزان تحمل بار فونداسیون ها خواهد داشت. البته انواع کف سازی در اجرای سوله وجود دارد که از آن بین، کف سازی بتونی بهترین نوع کف سازی سوله به شمار می رود.

  • نصب ستون ها

نصب ستون ها نیز در نحوه اجرا سوله اهمیت بسیار بالایی دارد و پس از اجرای فونداسیون می توان اقدام به نصب ستون ها کرد. این کار با کمک انواع  جرثقیل ها مثل جرثقیل سقفی انجام می شود که ستون را روی بیس در فونداسیون قرار داده و می بندند.

نصب ستون هانصب سایر قطعات

پس از نصب و اجرای ستون ها، قطعات دیگری هم همانند پرلین های Z و بادبندها وجود دارد که می توانید آن ها را نیز به ستون ها بست کنید.

  • نصب سقف

اکنون می توانید جهت نصب سقف ها اقدام کنید . در این مرحله باید به نوع سقف نیز توجه داشته باشید ؛ براس مثال سقف قوسی شکل نصب متفاوتی نسبت به سقف مورب دارد .توجه داشته باشید که پوشش سقف سوله را بایستی با توجه به روش های مختلف روی پرلین بست دهید.

  • دیوار کشی

در اجرای سوله شما با مرحله دیوار کشی نیز مواجه هستید. در این مرحله شما می توانید از انواع مدل های مختلف جهت اجرا دیوار استفاده کنید.

  • نصب درب و پنجره

دیگر نوبت به نصب درب و پنجره ها است. درب هایی به اشکال ریلی، کرکره ای و لولایی را می توانید در سوله استفاده کنید که این درها می توانند به صورت دستی یا اتوماتیک باشند. اما پنجره ها را بیشتر روی سقف به شکل نور گیر و دیوارها یی به صورت باز شو نصب می کنند.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!