نکات طراحی سوله صنعتی

با نکات طراحی سوله صنعتی آشنایی دارید؟ می دانید طراحی سوله طبق چه اصولی صورت می گیرد؟ دلیل و یا اهمیت طراحی سوله چیست؟ سوله به عنوان یکی از ساخت و سازهای صنعتی تجاری است که نمی توان از آن به عنوان مکان مسکونی استفاده نمود. درواقع سوله ها را در ابعاد بزرگ و با سقف هایی با ارتفاع بلند به صورت شیب دار طراحی می کنند. البته سوله ها خود در انواع مختلفی هستند که تقسیم بندی های سوله بر اساس پارامترهای مختلفی صورت می گیرد.

فارغ از تنوع طرح و مدل سوله، طراحی سوله اهمیت بسیار زیادی دارد. حال جهت طراحی سوله صنعتی بایستی شما نکاتی را به عنوان راهنما مورد توجه قرار دهید تا بتوانید سوله را به بهترین شکل ممکن و با کیفیت و مقاومت بالایی طراحی نمایید. اما یکی از رایج ترین تقسیم بندی ها بر اساس نوع کاربردی آن است که معمولا سوله صنعتی پرکاربردترین آن است. در ادامه به بررسی پر اهمیت ترین نکات طراحی سوله صنعتی خواهیم پرداخت.

نکات طراحی سوله صنعتی

توجه به نکات طراحی سوله صنعتی بسیار ضروری است. سوله صنعتی یکی از پرکاربردترین سوله هایی است که معمولا جهت مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. تمامی صنایع صنعتی اعم از صنایع تولیدی در مکان هایی همچون سوله های صنعتی اشتغال به کار می کنند. حال در جهت ساخت سوله صنعتی و هر نوع سوله دیگری شما بایستی نکاتی را مورد توجه قرار دهید. نکات طراحی سوله صنعتی عبارتند از:

  • پارامتر اول در نکات طراحی سوله صنعتی داشتن تخصص و دقت بسیار بالا است. چرا که طراحی سوله یک فرآیند بسیار پیچیده ای است که طی آن بایستی سوله را با در نظر داشتن تمامی نکات و جوانب احتمالی در نظر بگیرید.
  • یکی از دیگر نکات طراحی سوله، ترسیم نقشه است. در ترسیم نقشه های کارگاهی سوله بایستی شما از شاپ دراوینگ استفاده کنید. توجه داشته باشید در صورتی که در اجرتی هر قسمت و مرحله طراحی سوله کوتاهی رخ دهد، بی شک خسارات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.
  • قبل از طراحی سوله به عنوان یک طراح، بهتر است ابتدا تجربه کافی کسب کنید. در تمام زمینه های لازمه و در خصوص اشکالات و مسائل پیچیده تحقیق کرده و اطلاعات کاملی کسب نمایید.
  • باید در طراحی سوله میزان بار مرده، بار برف و بار نا متقارن را مورد بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که از قلم انداختن هر یک از این موارد می تواند خسارت زیادی به شما وارد آورد.
  • حتی به بررسی بارهای جانبی که شامل بار باد و یا زلزله می شود نیز بپردازید‌ سعی کنید در تخمین این بارها به خوبی عمل کنید.
  • از دیگر نکات طراحی سوله صنعتی استفاده از جرثقیل سقفی است که این مسئله در سوله های صنعتی اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • بایستی محل احداث سوله و تمامی نکات مهم آن اعم از نوع خاک محل را مورد بررسی قرار دهید.

نکات طراحی سوله صنعتی

سایر نکات طراحی سوله صنعتی

  • در طراحی سوله یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که بایستی به آن توجه بسیار زیادی شود؛ دهانه و طول سوله است. در طراحی این دو محل شما باید دقت زیادی به خرج دهید.
  • طراحی ارتفاع جانبی و دیوارهای سوله نیز اهمیت بسیار بالایی دارند و در این خصوص نیز باید نیروهای بسیاری که می توانند بار اعمال کنند مورد بررسی قرار بگیرند.
  • در طراحی سوله تنها نوع خاک و طراحی و نوع دیوارها نهم نیست، بلکه بایستی قاب های سوله و حتی تعداد آن ها را بررسی نمایید. به این نکته توجه کنید که طول هر یک از این موارد در طراحی سوله تا چه حد می توانند تاثیرگذار باشند.
  • بهتر است محاسبات را به صورت دقیق و بر اساس نرم افزارهای پیچیده و بروز انجام دهید.
  • شما باید میزان شیبی که برای سقف سوله صنعتی در نظر می گیرید را به خوبی بررسی کنید. حتی نوع پوشش سقف و دیوارهای سوله را باید به درستی انتخاب کنید. به عنوان مثال جهت طراحی سوله شما می توانید از چندین نوع سقف مختلف استفاده کنید که برخی از آن ها سلیقه ای و اما در برخی موارد باید نکات و شرایط بسیار زیادی را در نظر بگیرید.
  • حتی تیر حمل کننده ای که جرثقیل سوله حمل می کنند نیز جزو مهمترین نکات طراحی سوله صنعتی قرار نی گیرد. اما یک طراح یا مهندس طراح بایستی تمامی شرایط را با توجه به میزان تخصص خود در نظر گرفته و گام به گام طی قوانین و مقررات ملی ساخت سوله دست دوم پیش رود.
  • طراحی پرلین ها، میل مهار، داشتن حداقل دور ریز ورق و … نیز جزو مهم ترین اقداماتی است که شما باید در انجام آن ها دقت لازم را داشته باشید.

مزایای اجرای سوله صنعتی

سوله صنعتی یکی از سوله هایست که مورد توجه کاربران زیادی قرار دارد. در ابتدا با مهمترین نکات طراحی سوله صنعتی آشنا شدید، البته سوله صنعتی خود به شکل های مختلفی نظیر سوله قوسی هلالی شکل که سقف قوسی شکل دارد ، سوله تمام قوسی، سوله چند ضلعی، سوله تک دهانه و سوله دو یا چند دهانه با ستون مشترک تقسیم می شوند. اما چرا سوله صنعتی؟

  • دلیل اول طراحی سوله صنعتی مقرون بصرفه بودن هزینه ساخت این سوله است. چرا که جهت اجرای این سوله ها از مصالح گران قیمت تر استفاده نمی کنند و همچنین زمان کمتری صرف ساخت آن می شود. از سوله صنعتی می توان به عنوان سوله ارزان نیز استفاده کرد.
  • نکته بسیار مهم در طراحی این مدل سوله ها قابلیت انعطاف پذیری و استفاده چند منظوره بودن آن ها است. از این سوله ها می توان جهت کارآیی های مختلف استفاده کرد و همین مسئله باعث افزایش محبوبیت آن بین دیگر مدل ها می شود.
  • حتی می توانید از سوله صنعتی همزمان به عنوان چند منظوره استفاده نمایید. بر فرض مثال به عنوان انبار ها، ساختمان های اداری و… مورد استفاده قرار می گیرند.
  • مزایای اجرای سوله صنعتیمعمولا مدل های صنعتی دارای ظاهری زیبا و بسیار شیک هستند. معمولا سوله های صنعتی را بیشتر همانند ساختمان ها طراحی می کنند. حتی در بسیاری از موارد برای اینکه سوله زیباتر به نظر برسد بایستی حتی دیوارهای آن را توسط پوشش های زیبا بپوشانید.
  • سوله های بسیار زیادی با شرایط متفاوت ساخته می شوند که برخی از آن ها با توجه به شرایط خاصی که دارند، بایستی در نگهداری آن ها دقت شود. اما سوله های صنعتی با چنین مشکلی مواجه نبوده و نیازی به نگهداری بالا و اجرای شرایط خاص و… ندارند.
  • پیش از خرید سوله دست دوم و یا نو به تر است به این نکته نیز توجه داشته باشید که در بین انواع سوله ها این نوع سوله، معمولا دوام و ثبات پایداری بالایی از خود نشان می دهد.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!