انواع طراحی سقف سوله

انواع طراحی سقف سوله

آیا می دانید انواع طراحی سقف سوله کدامند؟ سقف یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش های سوله است که بیشترین دقت و زمان برای طراحی آن صرف می شود. وجود هر گونه نقص در سقف می تواند عملکرد کل سوله را زیر سوال ببرد. در این مطلب شما را با انواع طراحی سقف سوله و جوانب مختلف آن آشنا خواهیم کرد.

انواع طراحی سقف سوله

انواع طراحی سقف انواع سوله دست دوم و صنعتی  سوله شامل ورق های گالوانیزه ساده و رنگی ، کارتن پلاست ، پلی کربنات و … است. انتخاب هر کدام از این متریال بر اساس نیاز و شرایط انجام می شود. سقف یکی از مهم ترین قسمت های سوله در نظر گرفته می شود که نیاز به زمان و مهارت بالایی در ساخت و انتخاب نوع آن دارد. اگر انواع طراحی سقف سوله به درستی انجام شود می توان تا حد زیادی از امنیت سوله اطمینان حاصل کرد.

ورق گالوانیزه ساده

معمولا ورق های گالوانیزه به همراه پشم شیشه و توری فلزی مورد استفاده قرار می گیرند. اگر به سقف کارگاه های قدیمی توجه کرده باشید به خوبی مشاهده می کنید که استفاده از پشم شیشه به عنوان عایق نیز در نظر گرفته می شود. این روش نیاز به هزینه بسیار کمی دارد و هم اکنون نیز در برخی از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای مهار کردن صفحات ساخته شده از پشم شیشه اقدام به نصب توری فلزی بر روی آن می کنند. این نوع از توری ها به عنوان توری مرغی نیز شناخته می شوند. این نوع از طراحی سقف سوله در برابر خطراتی همچون آتش سوزی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند به صورت عایق دمایی نیز کاربرد داشته باشد. ورق های گالوانیزه ساده دارای تمام خواص گالوانیزاسیون است. به این معنی که در برابر زنگ زدگی ، خوردگی ، پوسیدگی و … مقاوم می باشد.

ورق گالوانیزه رنگی

به این دلیل که زیبایی در ساخت سوله و طراحی سقف آن از اهمیت زیادی برخوردار است بکارگیری از ورق گالوانیزه در انواع سوله ها از جمله سوله صنعتی ساده منسوخ شده است و کمتر از آن استفاده می شود. به همین دلیل انتخاب ورق های رنگی در اولویت خواهد بود. ورق های گالوانیزه رنگی دارای تنوع در طرح و رنگ هستند و به دو شکل رولی و صفحه ای تولید و عرضه می شوند. زیر ساخت ورق های رنگی همان پشم شیشه است و از این نظر شباهت زیادی با مورد قبلی دارد.

کارتن پلاست

کارتن پلاست یا شیت پلاست از متریالی به نام پلی پروپیلن تولید می شوند که می توان برای نمای زیر سقف از آن ها استفاده کرد. ضخامت این نوع از ورق ها بسیار متنوع است و بر اساس شرایط و نیاز می توان یکی از آن ها را انتخاب نمود. لازم به ذکر است که کارتن پلاست ها می توانند به جای توری فلزی یا توری مرغی برای محافظت و نگهداشتن پشم شیشه مورد استفاده قرار بگیرند. زیرا توری های فلزی به مرور زمان دچار فرسودگی و تخریب می شوند و می توانند سبب ریزش پشم شیشه شوند. این موضوع زیبایی سقف سوله را از بین می برد. مزایایی که در خصوص استفاده از کارتن پلاست ها وجود دارد تحمل دمای بالا ، زیبایی و بهداشت است.

کارتن پلاستطلق پلی کربنات

همان طور که می دانید پلی کربنات نوعی متریال شفاف است که نه تنها در صنعت سوله سازی بلکه در بسیاری از صنایع مانند ساختمان سازی ، کرکره برقی و … نیز از آن استفاده می شود. پوشش پلی کربنات به نام طلق نیز شناخته می شود که دارای مزایایی از جمله شفافیت بالا ، تنوع در طرح و رنگ ، کاربرد وسیع و … می باشد. البته این پوشش می تواند جایگزین شیشه نیز باشد و امکان عبور نور طبیعی را نیز فراهم می کند. در سوله صنعتی که نیاز به وجود نور هست می توان از این نوع طراحی بهره گرفت.

ساندویچ پانل سقفی

از دیگر انواع طراحی سقف سوله ، ساندویچ پنل است. در حال حاضر جدیدترین و مدرن نوع سقف سوله ، ساندویچ پنل ها هستند که قیمت آن بر اساس پارامترهای مختلف از جمله جنس فولاد ، عایق و … تعیین می شود. اگر بخواهیم در خصوص ساختار ساندویچ پنل ها توضیح دهیم باید بگوییم که از دو صفحه فلزی تشکیل شده است که در بین آن ها فوم تزریق می شود. این فوم به عنوان عایق عمل می کند و به عنوان فوم پلی یورتان شناخته می شود. این مدل از انواع طراحی سقف سوله عایق حرارتی و صوتی است. ساندویچ پنل ها با استفاده از جرثقیل های سقفی ، علاوه بر سقف در دیوار نیز قابل نصب هستند و در مقابل عواملی مانند زنگ زدگی ، خوردگی ، پوسیدگی و … بسیار با دوام می باشند.

سقف عرشه فولادی

به طور معمول سقف تمام سوله ها به طور شیب دار طراحی می شود. تمام مواردی که در بالا نیز به آن ها اشاره کردیم برای سوله هایی که دارای سقف شیب دار هستند مناسب می باشند. اما نوع دیگری از انواع طراحی سقف سوله نیز وجود دارد که به نام سقف عرشه فولادی شناخته می شود. این نوع از سقف ها در سوله هایی که دارای نیم طبقه هستند کاربرد دارد. سوله های نیم طبقه می توانند جزو سوله صنعتی ، سوله دست دوم یا سوله ارزان باشند. بستگی به متریال بکار رفته در آن ها دارد. به طور مثال برخی از سوله ها از تیر ورق ساخته می شوند که به عنوان سوله های سنگین و برخی دیگر نیز به عنوان سوله های سبک معرفی می شوند.

سقف عرشه فولادی از ورق های فولادی و مقاوم تولید می شوند که دارای سطح ذوزنقه ای هستند و بر روی تیر ورق های بین دو طبقه قرار می گیرد. نصب این نوع از سقف ها به وسیله گل میخ و پرچ امکان پذیر است. در مرحله بعد نیز می توان میلگردها را بر روی این ورق ها نصب کرد و سپس بتن ریزی را انجام داد. این نوع از سقف سوله بسیار مستحکم و مقاوم است.

ایران سوله

 

کلام آخر !

سوله ها کاربردهای بسیار وسیعی دارند که می توان به منظورهای مختلف آن ها را برپا کرد. به طور مثال می توان برای تولید واحدهای صنعتی و کارخانجات ، برپایی نمایشگاه های موقت ، احداث سالن های همایش و …. بر روی سوله ارزان قیمت یا خرید سوله دست دوم حساب کرد!

امکان ارسال نظر وجود ندارد!