اهمیت طراحی سقف سوله

اهمیت طراحی سقف سوله

در این مقاله به بررسی اهمیت طراحی سقف سوله می پردازیم و به موضوعاتی مثل استراکچر و نوع پوشش سقف سوله نیز اشاره می کنیم. یکی از مهم ترین مسائل در طراحی سوله ، طراحی سقف سوله است. طراحی سقف سوله زمان بر ترین قسمت طراحی کل سوله است. نام سوله به سالنی با دهانه عریض و فاقد ستون میانی اطلاق میشود. با توجه به این موضوع می توانیم به اهمیت طراحی سقف سوله پی ببریم. سقف سوله باید طراحی ویژه ای داشته باشد که بتواند با تکیه بر روی دیواره ها و استراچر فلزی برقرار بماند و در برابر سرما ، گرما و … نیز مقاوم باشد .

لازم به ذکر است با خرید سوله دست دوم می شود در زمان و هزینه صرفه جویی کرد و از مشکلات طراحی سوله رهایی یافت.

محاسبه درصد شیب در طراحی سقف سوله

یکی از دلایل اهمیت طراحی سقف سوله این است که این سقف در جغرافیای برفی و بارانی ، می بایست بار برف را تحمل کند و از نفوذ نم باران جلوگیری کند. سقف سوله باید به شکلی طراحی گردد که فشار کم تری به دیوار ها و بدنه فلزی سوله وارد شود. طراحی سقف سوله ها با توجه به میزان بارش باید متغیر و متفاوت باشد ، به طور مثال در قسمت های شمالی ایران که منطقه ای پر بارش به حساب می آید ، سقف سوله ها باید از شیب بیشتری برخوردار باشد.

دیگر موضوعی که می تواند در مورد درصد شیب سقف سوله موثر باشد ، عرض دهانه سوله است. به این ترتیب که هر چه دهانه سوله عریض تر باشد ، درصد کمتری برای شیب سقف در نظر گرفته می شود . به نوعی می توان گفت که رابطه میان عرض دهانه سوله و شیب سقف نسبتی معکوس است.  یکی از مهم ترین اصول در ساختن سازه ها این است که هر گاه بخواهیم سازه ای بدون ستون میانی بسازیم ، مجبور به استفاده از سقف گنبدی یا سقف شیب دار هستیم.

اهمیت طراحی سقف سوله

نوع پوشش مناسب برای طراحی سقف سوله

پس از درک اهمیت طراحی سقف سوله و انجام اقدامات اولیه مثل قرارگیری رفترها بر روی سر ستون ها و سایر اقدامات لازم برای مهار سقف ، زمان اجرای استراکچر فلزی سقف فرا می رسد و پس از آن ، باید نوع پوشش سقف را انتخاب کنید. این پوشش باید عایق صوتی و حرارتی باشد به طوری که از تبادل دمایی داخل و بیرون سوله جلوگیری کند. ضمنا باید در برابر رطوبت ، بارندگی و زنگ زدگی نیز مقاوم باشد. در واقع در تلاش هستیم تا فضایی ایزوله در داخل سوله ایجاد کنیم.

یکی از دلایل اهمیت طراحی سقف سوله این است که ضمن کارایی و طراحی درست ، می بایست از طراحی زیبا برای هر دو سمت داخلی و خارجی استفاده کنیم. در نمای داخلی باید فواصل میان اتصالات فولادی رفتر ها و مهاربندی ها را با متریالی مناسب پر کنیم که بتوانیم زیبایی را در نمای داخلی ایجاد کنیم. نمای بیرونی سقف سوله نیز مهم ترین دکور سوله است و باید نمایی زیبا و جذاب را فراهم آوریم. در طول سالیان اخیر از پوشش های متنوعی برای سقف سوله استفاده کرده اند ، در این مقاله چند مورد را بررسی می کنیم:

  • ورق گالوانیزه ساده همراه با پشم شیشه و توری فلزی :

در سوله های کارگاهی قدیمی معمولا از پوشش پشم شیشه برای عایق حرارتی سقف استفاده می کردند. به دلیل ارزان بودن این نوع پوشش ، در گذشته به شکل گسترده ای از پشم شیشه استفاده می شد. برای مهار صفحات پشم شیشه ، از توری فلزی خانه درشتی موسوم به توری مرغی استفاده می شد. در نهایت ، به منظور حفاظت از عایق پشم شیشه ، یک لایه ورق گالوانیزه مورد استفاده قرار می گرفت پشم سنگ نیز تقریبا مشخصات مشابه ای با پشم شیشه دارد. پشم سنگ مقاومت حرارتی بالایی دارد و حتی تا حد زیادی در برابر آتش سوزی مقاوم است ، اما به دلیل دشوار بودن برش دادن صفحات آن ، بیشتر در دیوار ها و کف مورد استفاده قرار می گیرد تا سقف.

  • ورق گالوانیزه همراه با عایق مناسب:

این نوع پوشش نیز تفاوت چندانی با مورد قبل ندارد ، استفاده از ورق گالوانیزه رنگی به عنوان حفاظ و پشم شیشه یا پشم سنگ برای عایق حرارتی. ورق گالوانیزه رنگی را می توانید به صورت رول { نواری} یا شیت { صفحه ای} تهیه کنید.

  • کارتن پلاست:

در این مورد نیز به مانند موارد قبلی ، از ورق گالوانیزه برای حفاظ و از پشم شیشه یا پشم سنگ برای عایق حرارتی استفاده می کنند و از کارتن پلاست به جای توری فلزی استفاده می شود. استفاده از کارتن پلاست اصولی تر و تمیز تر است. هنگامی که از توری فلزی استفاده می کنید ، پس از گذشت مدتی این توری پوسیده می شود و فویل پشم شیشه نیز خرد شده و می ریزد. اما وقتی از کارتن پلاست استفاده کنیم ، چنین اتفاقی شکل نمی گیرد. ورق های کارتن پلاست معمولا از جنس پلی پروپیلن ساخته می شوند و ضخامت های متفاوتی دارند.

  • طلق پلی کربنات:

در اصطلاح عامیانه ، پلی کربنات را طلق می نامند. این پوشش نیز به دلیل شفافیت و نور گیر بودن کاربرد فراوانی در طراحی سقف و دیوار سوله ها دارد زیرا هم می توانید از نور خورشید بهره ببرید و  هم این که این نوع پوشش ، عایق حرارتی مناسبی است. این نوع پوشش از طراحی و رنگ بندی متنوعی نیز برخوردار است.

از دیگر انواع پوشش سقف سوله می توان به ساندویچ پانل سقفی و  سقف عرشه فولادی نیز اشاره کرد.

چند نکته در مورد طراحی سقف سوله:

–        سقف سوله می بایست با توجه به نوع کاربری سوله طراحی شود. برای مثال طراحی سقف سوله صنعتی با سوله غیر صنعتی متفاوت است.

–        علاوه بر کارایی و بعد فنی ، زیبایی نیز بسیار مهم است.

–        سقف سوله را می توان قلب سازه و مهم ترین قسمت آن قلمداد کرد ، لذا باید در طراحی آن بسیار دقیق عمل کنید.

اهمیت طراحی سقف سوله

جمع بندی در مورد اهمیت طراحی سقف سوله و نوع پوشش آن

با توجه به مطالب بیان شده ، باید به اهمیت طراحی سقف سوله پی برده باشید. پس بهتر است ساخت و طراحی سوله خود را به گروهی حرفه ای بسپارید تا با طراحی مناسب سقف و سازه ، بتوانید سالیان متمادی از سوله خود بدون هیچ دردسری استفاده کنید. همچنین میتوانید برای آسانی بیشتر از سوله دست دوم استفاده کنید. پیشنهاد نگارنده همکاری با شرکت حرفه ای ” ایران سوله” است. برای اطلاع از شرایط و قیمت ها ، می توانید با شماره های موجود بر روی وب سایت تماس بگیرید.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!