کاربرد وال پست در سوله

انواع کاربرد وال پست در سوله

کاربرد وال پست در سوله چیست؟ یکی از مهم ترین اجزا در سوله وال پست است. همانطور که از نام این قطعه پیداست ، کاربردش نگهداشتن دیوارهای سوله است. این قطعه اهمیت بسزایی در ساخت و تولید سوله دارد و عدم اجرای صحیح آن می تواند عواقب نامطلوبی را در پی داشته باشد. در ادامه این مقاله به مواردی مثل چیستی ،  انواع و کاربرد وال پست در سوله می پردازیم و موضوعات مرتبط با آن را مورد بررسی قرار می دهیم. اگر شما نیز علاقه مند به کسب اطلاعات در این حوزه هستید ، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

وال پست چیست؟

مقاله {کاربرد وال پست در سوله} را با بررسی تعریف وال پست شروع می کنیم . وال پست نوعی کلاف با طول مشخص است که به صورت عمودی و افقی در ساخت سوله به کار گرفته می شوند. کاربرد وال پست در سوله ، همانطور که اشاره شد ، این است که به عنوان نگه دارنده دیوار ها در سازه عمل می کند. هنگامی که سازنده سوله بخواهد مقاومت دیوار ها را افزایش دهد و فرایند یکپارچه سازی را اجرا نماید ، از وال پست سازه های صنعتی و یا وال پست های معمولی بهره می گیرد. هنگام زلزله این مقاوم سازی نقش خود را بروز می دهد و در می یابیم که استفاده از این فرایند چقدر می تواند مفید باشد. برای اجرای فرایند وال پست و مقاوم سازی ، معمولا از نبشی استفاده می شود. در گذشته ، استفاده از وال پست رواج چندانی در کشور ما نداشت ، اما در حال حاضر و با توجه به عواقب جبران ناپذیر عدم استفاده از وال پست ، تقریبا همه سازندگان از وال پست در ساخت سوله بهره می برند. استفاده از وال پست در سوله صنعتی ، سوله ارزان و در هنگام خرید سوله دست دوم از اهمیت زیادی برخوردار است.

کاربرد وال پست در سوله

وال پست به شکل عمودی و افقی

برای بهره بردن از کاربرد وال پست در سوله می توانیم کلاف ها را به دو شکل عمودی و افقی متصل کنیم. اگر وال پست را به صورت افقی استفاده کنیم باعث اتصال و درگیری بیشتر دیوار با اسکلت فلزی می شود و به این ترتیب مقاومت دیوار ها به وسیله وال پست ها بیشتر می شود.

هنگامی که  عرض دهنه سوله ها بیشتر می شود و به اصطلاح سوله شما دارای دهانه عریضی است ، می توانید با استفاده از وال پست به صورت عمودی و قائم ، مقاومت آن را دو چندان کنید. 

البته نحوه اتصال و بهره بردن از وال پست نیز بسیار مهم است و شما باید بدانید به چه شکلی از وال پست در دو حالت عمودی و افقی بهره ببرید. به طور مثال ، در نوع استفاده عمودی ، در اتصال وال پست از جوش دادن به تیر پایین بهره می گیرند و به همین شکل آن را به قسمت بالایی متصل می کنند.

کاربرد وال پست در سوله های صنعتی

وال پست ها در مقاومت سوله در برابر زلزله و بار های وارده بر سازه بسیار موثر هستند. نقش کلاف ها این است که نیروی وارده ناشی از موضوعاتی مثل زلزله ، باد ، برف و … را به فریم ها منتقل کند و باعث شوند که فشار زیادی به دیوار ها وارد نشود. به این شکل وال پست می تواند به خوبی در استحکام سازه ، نقش خود را ایفا کند و فشار را از روی دیوار ها بردارد. در سوله دست دوم قبلا این محاسبات و نکات در نظر گرفته شده است و شما با خرید آن می توانید سوله ای آماده و مستحکم خریداری کنید.

اتصالات وال پست در سوله ها

برای اینکه انتقال نیروها صورت پذیرد و مقاومت دیوارها افزایش یابد ، وال پست ها در حالت کلی از پایین به فونداسیون سازه ها متصل می شوند و در قسمت بالایی نیز به روتر متصل می شوند. فرایند و نحوه اتصال وال پست به با توجه به جنس فریم و سازه می تواند متفاوت باشد. در نهایت در سوله های صنعتی هدف از اجرای وال پست این است که دهانه کوچک تر و امن تر شود و درنتیجه دیوار های جانبی بهتر بار های متحمل شده را تاب آورند و در نتیجه دوام و مقاومت سازه افزایش یابد.

از آنجا که سوله ها ، سبک هستند می بایست برای اجرای وال پست از مقاطع فولادی سنگین تری با عنوان ستونک استفاده شود. زیرا اغلب سوله های جدید و مدرن دارای وزن سبک هستند و به شکل قوسی شکل ساخته می شوند. این سوله ها به نام ubm شناخته می شوند و می توانند کاربرد بسیار زیادی داشته باشند. سوله های سنگین یا تیر ورقی منسوخ شده اند و کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. متریال اصلی آن ها فولاد است و برای اجرا و ساختن نیاز به زمان بیشتری نسبت به سوله های سبک و خرپا می باشد.

 

کاربرد وال پست در سوله

عواقب عدم استفاده از وال پست

همانطور که در قسمت های قبل اشاره شد ، عدم استفاده از وال پست در موارد لازم ، می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. عدم استفاده از وال پست ممکن است باعث شود تا سوله شما در برابر بارهای وارده و اتفاقات ناگوار طبیعی مثل زلزله تاب نیاورد و دچار تخریب شود. در اغلب مواقع تخریب سوله در شرایط نامساعد سبب ایجاد خسارات مالی فراوانی خواهد شد. البته اگر از سوله به عنوان یک سوله صنعتی استفاده شود میزان خسارات مالی و البته جانی چند برابر است.

جمع بندی در مورد وال پست

همانطور که با مطالعه مطلب بالا دریافتید و با کاربرد وال پست در سوله آشنا شدید ، این کلاف ها می توانند به خوبی مقاومت سوله ها را افزایش دهند و خاطر شما در برابر خطرات احتمالی و بار های وارده آسوده کنند. شما می توانید با همکاری با یک شرکت حرفه ای و مشورت با آنها ، یک نقشه حرفه ای طراحی کنید و تمامی موارد لازم از جمله وال پست را در سوله تعبیه کنید. پیشنهاد نگارنده این است که برای داشتن یک سوله استاندارد با شرکت ایران سوله همکاری نمایید و ساخت و طراحی سوله خود را به تیم های حرفه ای طراحی و اجرا این شرکت بسپارید و یا با خرید سوله ارزان، سوله آماده استاندارد تحویل بگیرید. برای برقراری تماس می توانید از شماره های موجود بر روی وبسایت ما استفاده کنید.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!