ویژگی های سوله ورزشی

ویژگی های سوله ورزشی

در مقاله قبلی، تا حدودی با ویژگی های سوله ورزشی آشنا شدیم و نکات مهم ساخت این سوله ها را مورد بررسی قرار دادیم و گفتیم می توان برای کاهش هزینه ها خرید سوله دست دوم را جایگزین طراحی و ساخت سوله کرد. همانطور که دریافتید، معمولا کارفرمایان برای ساخت سالن های ورزشی، شرایط سوله سازی را به انواع دیگر ساختمان سازی ترجیح می دهند. به خاطر دلایلی مثل سبک بودن قطعات، امکان جابه جایی، عدم نیاز به ستون در فضای داخل سالن و قیمت به صرفه و مناسب، از سوله ها به صورت گسترده در ساخت سالن های ورزشی استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل ویژگی های سوله ورزشی را زیر ذره بین قرار دهیم و موضوعات مرتبط با آن را بررسی نماییم. اگر شما نیز علاقه مندید تا در این حوزه، اطلاعاتی کسب نمایید تا پایان با ما همراه باشید.

استاندارد های عمومی یک سوله ورزشی

در ابتدا باید گفت که مهم ترین مورد در ویژگی های سوله ورزشی این است که سوله مدنظر “استاندارد” باشد. بدین منظور دانشکده تربیت بدنی ، آیین نامه و دستورالعملی را تنظیم و تدوین کرده است که می بایست در تمام سوله های ورزشی رعایت شوند. لازم به ذکر است در انواع سوله دست دوم که از قبل طراحی شده اند، تمام این استاندارد ها رعایت شده است. در این قسمت به این ضوابط اشاره می کنیم:

–        همانطور که در گذشته نیز اشاره کردیم، علاوه بر فضای اصلی رقابت، می بایست فضایی برای تمرین، نرمش و آمادگی ورزشکاران نیز در نظر گرفته شود.

–        سلامتی در ورزش اولویت است و باید شرایط شرایطی به گونه ای باشد که سلامت ورزشکاران تضمین گردد. بدین منظور می بایست فضایی مناسب برای تیم پزشکی مستقر در سالن در نظر گرفت. ضمنا باید لوازم موردنیاز برای کمک های اولیه، خدمات معاینه و پزشکی نیز موجود باشد. دسترسی به آمبولانس نیز باید در نهایت سرعت و راحتی صورت پذیرد.

–        محلی که کمک های اولیه در آن قرار دارد می بایست به وسیله تابلوها مشخص گردد تا در صورت نیاز در دسترس ورزشکاران باشند. قرار دادن وسایل و لوازم مربوط به کمک های اولیه سبب می شود تا در صورت وقوع حادثه سریعا به درمان و پیشگیری اقدام شود.

–        سرویس بهداشتی باید به گونه ای باشد که افراد مصدوم نیز بتوانند از آن استفاده کنند. به طور مثال سرویس بهداشتی در سوله ورزشی باید دارای توالت فرنگی باشد. زیرا افرادی که از ناحیه پا آسیب دیده اند بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. در غیر این صورت نمی توان آن را سوله را استاندارد دانست.

استاندارد های عمومی یک سوله ورزشی

سایر ویژگی ها

–        انتقال مصدومان به خارج از سالن ورزشی از مهم ترین مواردی است که باید در نظر بگیریم. به منظور تسهیل انتقال مصدومان به خارج از سالن، عرض درب ها را باید حداقل 90 سانتی متر و عرض راهرو ها را حداقل 120 سانتی متر در نظر گرفت.

–        باید برای ورزشکاران، داوران و مربیان فضای رختکن مناسبی فراهم باشد. در قوانین ذکر شده است که برای هر ورزشکار باید فضایی حدود 2 متر مربع در رختکن لحاظ شود.

–        از مهمترین ویژگی های سوله ورزشی ، نور آن است. شدت نور استاندارد در سوله های ورزشی بین 600 تا 800 لوکس در ارتفاع یک متری از سطح زمین می باشد. البته که زاویه تابش نور نباید دید ورزشکاران را مختل نماید. زیرا مختل شدن دید ورزشکاران کیفیت ورزش آن ها را تحت تاثیر قرار داده و موجب برهم زدن تمرکز آن ها خواهد شد.

–        سقف سوله های ورزشی باید دارای رنگ روشن باشند و در برابر رطوبت نیز مقاوم باشند.

–        همواره باید درجه دمای داخل سالن ورزشی را بین 10 تا 22 درجه سانتی گراد حفظ کنید.

–        در سوله های ورزشی می بایست عایق کاری صوتی، رطوبتی و حرارتی به بهترین شکل ممکن انجام شود.

–        همانطور که در مقاله قبلی نیز اشاره کردیم، تهویه مناسب از مهم ترین ویژگی های سوله ورزشی است. به طور میانگین هوای فضای داخلی سالن که ورزشکاران در آن فعالیت می کنند ، باید در هر یک ساعت سه بار تعویض شود.

ویژگی های متغیر یک سوله ورزشی

همانطور که می دانید برخی از ویژگی های سوله ورزشی و المان های ساختاری آن را می بایست بر اساس نوع بهره بری و ورزش مدنظر تعیین نماییم. در ادامه این بخش، به این خصوصیات خواهیم پرداخت.

ابعاد سوله ورزشی

در ساخت سوله کاربری سوله تعیین کننده ابعاد استاندارد آن است. مثلا سوله صنعتی ابعاد متفاوتی با سایر سوله ها دارد. در سوله ورزشی نیز ابعاد سوله مد نظر می بایست بر اساس نوع کاربری و ابعاد زمین ورزشی آن تعیین گردد. به طور مثال، طول زمین والیبال 18 متر و عرض آن 9 متر می باشد و یا طول زمین فوتسال 48 متر و عرض آن 25 متر است. البته باید این نکته را نیز ذکر کنیم که ابعاد سوله ورزشی تنها بر اساس زمین اصلی ورزشی تعیین نمی شود و قسمت های دیگر مثل رختکن ها ، حاشیه زمین ، راهرو های ورودی ، سرویس های بهداشتی ، سکوی تماشاچیان و… نیز در این ابعاد تاثیرگذار اند. البته که در سالن های ورزشی داخل شهر و عمومی، معمولا شرایط را به گونه طراحی می کنند که بتوان از یک سوله {سالن} ورزشی برای چند ورزش استفاده کرد ، اصطلاحا به این سالن ها، سالن های چند منظوره می گویند.

ویژگی های متغیر یک سوله ورزشی

ارتفاع سوله ورزشی

ارتفاع متوسطی که برای سوله های ورزشی در نظر میگیریم، چیزی در حدود 7 متر است ، اما در این مورد نیز باید کاربری و نوع ورزش را در نظر بگیریم. به طور مثال برای ورزشی مثل والیبال می بایست ارتفاع ده متری سقف لحاظ شود اما برای رشته های رزمی مثل کاراته، ارتفاع چهار متری نیز کفایت می کند.

کفپوش سوله های ورزشی

باتوجه به نوع ورزش، کفپوش سوله ورزشی را نیز تعیین می کنیم. بدیهی است که کفپوش رشته ها با یکدیگر متفاوت است و نمی توان از یک کفپوش برای رشته های بسکتبال و کاراته استفاده کرد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا ویژگی های سوله ورزشی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم و الزاماتی که باید در یک سوله ورزشی رعایت شود را بیان کنیم. شما دوستان عزیز می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طراحی  سوله های ورزشی و خرید سوله ارزان با شماره تماس های موجود بر روی وبسایت ایران سوله تماس حاصل فرمایید. در پایان امید است که این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!